Ассоциация Предприятий Промышленной Автоматизации Украины

Аженда для СЕО – частина друга

В більшості випадків промислові підприємства поставлені сьогодні в умови виживання. Принципи піраміди Маслоу працюють чітко й на рівні організацій - частіше всього ми бачимо, що СЕО не до високих матерій розвитку, а - « хоча б пережити чергову кризу». Але відсутність розвитку, – причому з використанням сучасних технологіях, - означає в глобальному світі програмовану смерть.

Статус-кво української промисловості

В першій частині статті ми визначили, що розриви щодо конкурентоздатності зростають як в зовнішньому контексті (відставання від світових конкурентів), так і у внутрішньому (слабке проникнення та темпи інновацій всередині підприємств). Ми також визначили, що хай-тек технології не є в порядку денному СЕО на перших місцях, – найкраще тези напрямку конкурентоздатності України на форумі КМЕФ-2016 сформулював Олександр Громико (СЕО та власник виробничого об’єднання «Сатурн») – «головний фактор – це найдешевша робоча сила». Рівень очікувань при цьому не перевищує «базовий пакет» - спрощення оподаткування, дешеві кредити + в ряді випадків «спеціальні умови». А стратегії в основному зводяться до переоснащення основних виробничих фондів.

Зрозуміло, що подібний сценарій розвитку конкурентних переваг виключає навіть теоретичну можливість наближення до розвинутих країн, що стрімко нарощують темпи технічного переоснащення і реально вступають в 4-ту промислову революцію.

Тому виклик «як змінити порядок денний СЕО» - є спільним для всіх гравців ринків хай-тек. Якою має бути роль сучасних хай-тек технологій в розвитку тих чи інших галузей? Чи можливо та як змінити їх місце з вторинних до першочергових в стратегіях розвитку підприємств? І які пріоритетні позиції мають бути в аженді СЕО?

Без відповіді на ці питання, без зміни статус-кво СЕО підприємств, гравці ринків хай-тек не мають шансів прискорити розвитку промислових ринків всередині України.

Програма 7 кроків для зміни статус-кво

В АППАУ ми постійно спостерігаємо за ситуацією навколо прогресу наших вендорів та інтеграторів в області хай-тек. Як ми вже сказали – особливого прогресу не видно, більше того – особливо критичними виглядають сьогодні все більші розриви між постачальниками та керівництвом підприємств, що в умовах кризи шукає найдешевші шляхи для підтримки виробництв та виживання. А «найдешевше» апріорі виключає можливості залучення якісних пропозицій та справжнього розвитку.

При цьому ми дуже далекі від того, щоб критикувати позиції СЕО, принаймі успішних. Те, що ми бачимо говорить про логічність їх підходів та про ефективність багатьох з них як кризових менеджерів, здатних утримувати великі колективи «на плаву» навіть в цих умовах – в ряді окремих галузей, одних з найгірших на світі. Проблема скоріше в іншому – в тотальному домінуванні короткострокових пріоритетів та в відсутності адекватних пропозицій від гравців хай-тек.

Також під «СЕО» ми будемо мати на увазі не тільки генеральних директорів, а в цілому топ-менеджмент промислових підприємств.

Отже, наша програма зводиться на наступних 7 кроків

Головна ідея полягає в тому, що самі гравці хай-тек ринків мають величезні gaps – розриви по кожному з цих кроків. Розглянемо їх детальніше.

1. Зрозуміти контекст: розуміння зовнішніх та внутрішніх викликів СЕО як must be перед тим як починати будь-який діалог. Й апріорі, потрібно підготуватись до того, що ніяких питань по хай-тек там не буде! Рівень дохідності та інші операційні показники, відносини з акціонерами, кадрові проблеми, вирішення важливих фінансових питань – очевидно, подібні питання і формують світ СЕО, всі інші – просто дотичне – в тій чи іншій мірі. Ці питання та цю «міру» потрібно дуже добре розуміти. Зокрема, важливе питання – яка роль та позиція CTO (технічного директора та його служб, включно з ІТ-АСУ) в стратегіях інвестицій. Які його пріоритети, та як на них реагує СЕО.

2. Діалог на одній мові: як справляється СЕО з поточними викликами – краще всього це видно по виконанню програм та планів, які вже прийняті. Тут вже можна шукати хай-тек технології й розбиратись в їх місці та ролі на підприємстві. Мова залишається управлінською – це мова KPI, – стратегічних та операційних. Дуже цікаво розбиратись саме з операційними. Улюблена тема АППАУ (=АСУ ТП) – чи є контроль та покращення ОЕЕ (показника ефективності встановленого обладнання) – одного з найбільш популярних на заході, який власне лежить в основі операційної досконалості (operational excellence). Включно з питаннями - яким чином ОЕЕ формується та моніториться. Більш загальне питання – близькість до стандарту ISO 22400, що визначає сукупність сучасних виробничих KPI. Якщо в розмові з топами виявляється, що ОЕЕ та інші подібні показники не відслідковуються або ж це робиться не так – наступні кроки можуть бути різко прискорені. Адже, по серйозному, не може бути й мови про покращення фінансових показників без контролю над ОЕЕ.

3. Включити програму просвіти: ми ще жодного разу не бачили в Україні випадків, де питання цілісного управлення виробничими KPI вирішується злагоджено як зі сторони замовника, - так і підрядників. Як приклад, - по нашім даним, в 90% випадків українські підприємства просто не використовують показники як ОЕЕ, - самі підрядники їх теж не знають. В тих випадках де він моніториться, дані щодо його складових – якості, продуктивності виробленої продукції та експлуатаційної готовності обладнання вносяться вручну і їх значення часто не відповідають дійсності. Великі виробники, вони ж найбільші інжинірингові компанії, - як Siemens, ABB, Emerson реально акумулюють кращий світовий досвід в цій сфері. Але їх місцеві філії дуже далекі від того, щоб передавати цей досвід та знання нашим підприємствам чи своїм партнерам. Як результат, кращі світові практики просто невідомі нашому ринку. Підприємства вкрай потребують просвіти в області цих кращих виробничих практик, балансу KPI, автоматизації бізнес-процесів щодо збору даних та їх візуалізації в готових панелях (дешбордах) на рівні управління всім виробництвом. Зі свого боку, ми бачимо величезний інтерес від топів та служб АСУТП великих підприємств до цих питань. Реакція з боку вендорів та підрядників поки що нульова. 

Питання пошуку «єдиної версії правди» - є ключовим в аженді західних конференцій по оптимізації управління виробництвом. Адже управлінці можуть легко заблукати в сотнях різноманітних метрик виробництва. Й це питання неможливо вирішити без послідовних та системних процесів – спочатку на рівні розробки збалансованої системи виробничих KPI, збору правдивих даних, що їх показують, та відповідних методів зображення – візуалізації, в тому числі в реальному часі (абревіатура RPM посередині рис. - Real time Performance Management).

 

4. Позиціюватися як ідейний лідер у своїй галузі. За визначенням, «ідейне лідерство – це здатність надавати значущі рішення та рекомендації по питаннях, що найбільше хвилюють сьогодні ваших клієнтів.» Ця здатність – організаційна та персональна, адже неможливо уявити собі лідерства без лідерів. На жаль, в АСУ ТП з цим є величезні проблеми. Рішень та рекомендацій дуже мало по масі важливих питань – крім вищезазначених, як визначення та моніторинг найбільш важливих KPI, вкажемо на питання оцінки якості пропозицій, безпеки, розрахунку ROI, енергоефективності, важливості прискорення на рівні MES-систем, розвитку – прискорення інновацій, підготовки кадрів по обслуговуванню тощо. Голосу наших вендорів чи інтеграторів та їх керівників не чути – особливо, коли ми дивимось на це в публічній площині та порівнюємо з іншими галузями, наприклад, з IT.

5. Підготувати сильні бізнес-кейси (strong business cases). Підготовка бізнес-кейсів – в розумінні не стільки ТЕО, скільки – аргументованого пояснення «що, чому та як …» (потрібно змінювати), - є одним з найвищих пріоритетів АППАУ в роботі з нашими членами. Ми бачимо масово кругом себе не вміння переводити дискурс з технічної в економічно-фінансову площину, де власне й знаходиться СЕО. Це одна з найголовніших причин слабкого проникнення хай-тек на наші ринки. Між тим, менеджерам, які мислять саме в економічній логіці, і мають сильний технічний бекграунд, маса gaps (розривів) в стратегіях промисловців просто кидається у вічі

  • Чому СЕО настільки концентруються на вартості й собівартості (=ціні), - хіба продуктивність, якість, та інноваційність продукції не є конкурентними перевагами на глобальних ринках? Що робиться в цих напрямках?
  • Навіть якщо говорити про собівартість та її складову – високу енергомісткість, - як можна говорити про досягнення в цій області без масового впровадження сучасних датчиків та автоматизованого обліку-диспетчеризації?
  • Навіщо викидати мільйони на ERP системи, коли велику частину даних потім треба вводити вручну? Або ж, чому коли дані навіть є, - немає її належної обробки та приведення до стандартизованих, сучасних KPI й «правильних» дешбордів?

Наші інтегратори та вендори приводять масу прикладів подібних розривів – водночас, майже ніхто з них не доводить свою логіку до рівня закінченого бізнес-кейсу.

Важливий момент – неможливо розробити якісні бізнес-кейси без повного залучення на свою сторону «мобілізатора СЕО» (mobilizer) – тобто того локального агента змін з підприємства який потім в парі з вендорами та інтеграторами має проштовхувати цей (ці) бізнес-кейс на рівень СЕО. Як правило, це рівень керівників департаментів. Саме їм потрібно приділяти левовому частку уваги та зусиль.

6. Вивести зі статус-кво: будь-якого керівника неможливо вивести зі стану статус-кво – і тим більше в нинішніх умовах суцільних обмежень, - якщо ви не покажете негативні наслідки перебування в цьому стані. Адже теоретично кожному зрозуміло, що відсутність розвитку в напрямках впровадження високих технологій веде в перспективі до зниження конкурентоздатності. Однак ясно та просто пояснити на рівні СЕО, чому реакція підприємств на багато викликів є помилковою, або що «не так» роблять окремі служби та в чому негативні наслідки – на його мові, переконливо та аргументовано, - можуть лічені вендори чи інтегратори. Так само, як й швидко аргументувати – «а як правильно». Підготовлені раніше прикладні бізнеси-кейси є головним інструментом на цьому кроці.

7. Зафіксувати нову аженду: і ось ваш час настає - коли СЕО говорить «дайте свої пропозиції», вони мають бути вже готові або швидко підготовлені для інтеграції в заводські програми та плани дій. Знову ж, неможливо їх підготувати без тісної співпраці з керівниками служб.

Ініціативи АППАУ на 2017 для допомоги своїм членам

Зазначені питання є в фокусі роботи АППАУ й ми готуємо велику програму підтримки та розвитку для своїх членів по вказаних напрямках на 2017 рік.

  • В цьому році ми вже комуні кували 2 огляди ринкових можливостей в напрямках «Стандарти» та «Індустрія 4.0». Вони наочно показують ринкові можливості,  за якими стоїть реальний попит та проблеми наших замовників і які гравці ринку сьогодні в більшості випадків ігнорують. Ми будемо продовжувати та деталізувати подібні документи. На черзі – енергоефективність.
  • Загальна програма ініціатив в русі «Індустрія 4.0» вже сформована. Вона включає багато речей, що описані вище, детальніше – див тут. Окрема ініціатива, як напрямок розгортання просвітної роботи з ринком безумовно включатиме також роботу з керівництвом підприємств.
  • В рамках першого навчання по розвитку бізнесу 5 перших компаній отримали в жовтні 2016 детальні методичні рекомендації та знання з підготовки практичних бізнес-кейсів. На 2017 рік ми будемо продовжувати розвивати цей напрямок та допомагати готувати детальні кейси по окремих напрямках
  • Окремо, АППАУ пропонує послуги з модерації та проведення круглих столів, воркшопів та семінарів між вендорами та інтеграторами для кращої взаємодії з кінцевими замовниками. Нагадаємо, що такі речі теж необхідні та корисні, як перші кроки в усвідомленні та змінах власного статусу-кво – як показують, вже проведені в цьому році семінари, проблема ніколи не буває на одній стороні.
  • З самими замовникам – керівниками служб, ми готуємо програму галузевих круглих столів, а з окремими інноваторами - підготовку Дорожніх карт підприємств
  • З навчальними центрами – будуть розгорнуті освітні програми та курси щодо сучасних стандартів промислової автоматизації. Й в першу чергу ми фокусуємось на закритті прогалин в області KPI на рівні «між АСУ ТП та ERP».

Перелік цей неповний. Важливо, щоб самі гравці ринку теж планували подібні зміни в себе – тоді й наступить справжня взаємодія та синергія. Чим раніше, детальніше й до рівня бюджету ви почнете планувати в себе необхідні зміни, тим більше шансів на їх реалізацію в наступному році.

************

Що ви думаєте з приводу зазначених 7 кроків програми «як змінити аженду для СЕО»? З чим ви не згодні, або які кроки тут не враховані? 

Будемо вдячні за коментарі, доповнення та розширення.

 

Подібні публікації

- Як сформувати аженду для СЕО, частина 1

- клуб "Технічний директор" - звіт по темі OEE-ROI-TCO

Комментарии: