Ассоциация Предприятий Промышленной Автоматизации Украины

Клуб «Технічний директор» - початок великої дискусії про розвиток

1-ий клуб АППАУ «Технічний директор», що відбувся в офісі Phoenix Contact 17 липня, був важливим з точки зору започаткування ініціативи публічного діалогу з кінцевими замовниками.

Участь в ньому взяли близько 20 чоловік - в основному членів АППАУ. І хоча організатори не планували масштабний захід, мала кількість кінцевих замовників стала певним розчаруванням. З позитиву - сам факт початку клубних засідань + приємні враження від приймання Phoenix Contact. Але, мабуть головним є те, що напрямок дискусії все таки був заданий - в перспективі розвитку цей захід значно покращив розуміння наших зон росту та реально сприяв покращенню взаєморозуміння серед гравців.

Чи готові ми приймати зовнішні виклики

У своєму вступі я фокусувався на декількох важливих аспектах щодо взаємодії гравців на ринку АСУ ТП (повністю ппт можна переглянути тут):

  • Концептуальні  моделі та стандарти в області Обслуговуванні та Експлуатації АСУ ТП - світ рухається, є рух в наших сусідів на ринку РФ. Стан стандартів в цій області в Україні наразі важко оцінити. Однак зрозуміло, що розриви наростають - перш за все між західними філіями, що мають тут свої підприємства та вітчизняними виробниками. 
  • Загальний прогрес на ринку АСУ ТП та конкурентоздатність визначається насамперед здатністю замовників сприймати та адекватно реагувати на зовнішні чинники та реалізовувати вже прийняті стратегічні ініціативи. Наприклад, в сьогоднішньому економічному та військово-політичному стані країни, питання окупності, енергоефективності, відповідності європейським стандартам та безпеки стосуються в тому числі багатьох аспектів розробки та впровадження АСУ ТП. Ефективна взаємодія між гравцями ринку, спрямована на покращення рівня кінцевих  замовників та наближення до кращих світових практик - є важливим чинником в цьому русі. Адже випадків «винаходження велосипеда» в нас ще дуже багато.
  • Починати потрібно саме з дискусії цих питань. Прийняття кращих практик чи стандартів не може бути без початкового і спільного розуміння зовнішніх викликів та подальшого прояснення власних цілей, обмежень та перешкод щодо того, як реагувати на ці виклики в конкретних питаннях створення та впровадження промислових систем управління. На сьогодні такого спільного бачення та розуміння ситуації між гравцями ринку (навіть в складі АППАУ) - ще немає. І саме такий формат має створити ініціатива клубних засідань.

Корпоративні стандарти на марші

Роман Григорович Симець, начальник департаменту АСУ «Укртранснафти» достойно представив корпоративну політику компанії в області АСУ ТП. Це вже не перший виступ пана Симця в рамках заходів АППАУ. В листопаді минулого року на конференції «Від продуктів до рішень» ми почули про корпоративні стандарти компанії - як чітка фіксація вимог та технічних умов щодо засобів автоматизації, алгоритмів управління, комунікацій, передачі даних тощо. Цього разу Роман Григорович акцентував декількох важливих аспектах, що стосуються експлуатації та обслуговування АСУ ТП. Зокрема, він розповів про технічні стандарти обслуговування,  зазначивши при цьому можливості аутсоурсингу і детально зупинився на аспектах розвитку комунікацій в нових умовах експлуатації.  

АППАУ 154

Як і минулого разу, зазначимо, що корпоративні практики «Укртранснафти» є гарним прикладом стандартизації в АСУ ТП, одних з кращих серед відомих нам в Україні. 

Перспектива wireless - як відповідь на виклики в області ефективних комунікацій

Артур Коробов з Phoenix Contact детально представив пропозицію компанії в області wireless. Великий вибір засобів бездротових комунікацій, інтегрованих у власні контролери, а також сумісні чи призначені для інтеграції в різноманітних конфігураціях АСУ,  їх якість та наявність надійних протоколів як Trusted Wireless - є реальними конкурентними перевагами Phoenix Contact.

АППАУ 192

Артур навів чисельні приклади використання в світі та в Україні, фокусуючи на головних перевагах замовників - економія коштів на встановлення та швидка окупність, надійність та якість зв’язку,  ефективність в експлуатації. Всі ці переваги є вагомими для контексту економіки чи  безпеки в багатьох застосуваннях і в Україні. Як доказ цього, Артур представив також розрахунок витрат в дротовій та бездротовій конфігураціях по моделі «повна вартість володіння» (ТОС). Однак найбільшими перешкодами на більш широкому розповсюдженні якісного бездротового зв’язку є на сьогодні держава - ліцензування частот та плата за зв'язок між точками з’єднання  часто зупиняють замовників.

Учасники заходу зробили також коротку екскурсію по офісу Phoenix Contact - було чимало технічних запитань на стендах, - деякі колеги відкрили для себе багато нового. 

АППАУ 128

В цілому, доповіді головних спікерів від «Укртраснафти» та Phoenix Contact були сприйняті з великим інтересом. По факту, нам просто не вистачило часу на висвітлення чи більш детальну дискусію по всім зачепленим питанням.  На закінчення спонсор заходу  Phoenix Contact порадував всіх учасників вишуканою вечерею.  

Зони росту

Це перше засідання дало також чітке розуміння зон росту нашої спільноти - тобто мова про те, як краще проводити такі заходи на майбутнє:

  • Від презентацій - до діалогу: очевидно, що всі заявлені спікери мають відходити від формату презентацій «а-ля-конференція» - для дискусійного формату відкритий діалог набагато важливіший, ніж детальне представлення своїх напрацювань
  • «Замкнути контур»: коли ми говоримо про кращі практики та стандарти і фокусуємо при цьому на взаємодії в ланцюжку «Вендор-Інтегратор-Замовник», як головному факторі успіху - то очевидно, що пари чи трійки гравців могли б на порядок краще презентувати ці кращі практики. Очевидно, що саме у їх взаємодії, на стиках їх бізнес-процесів і ховаються ті величезні резерви доданої цінності, які б так хотілось розглянути.  Тому просто участь цих пар чи трійок є принципово важливою для ефективних дискусій. На першому клубі ми такого не бачили - більше того, ми чітко побачили, що для багатьох інтеграторів запрошення своїх замовників на наші заходи чомусь складає великі труднощі.
  • Актуалізація та конкретизація спільних питань: 1-ий клуб також показав, що аудиторія не дуже готова обговорювати - а) питання «високих матерій» (стандарти, моделі та концепти), б) питання, що лежать повністю на одній стороні (в даному випадку - кінцевого замовника). Тому на майбутнє, очевидно, потрібний більший фокус на практичних та спільних питаннях. З іншого боку, якими є ці конкретні питання - без активізації гравців в публічній площині важко збагнути. В рамках підготовки наступних клубів бажана значно краща активність членів АППАУ та наших прихильників.

Наступні клуби АППАУ відбудуться в вересні в Запоріжжі та Маріуполі. 

Олександр Юрчак, генеральний директор АППАУ

Фото-звіт клубу розміщено тут

Публікації по темі:

1. Ключ до розвитку - формування широкої панорами 

2. Клуб «Технічний директор» - шлях до розуміння та прискорення розвитку

 

 

Комментарии: