Ассоциация Предприятий Промышленной Автоматизации Украины

Третій форум лідерів промислових АСУ – звіт, частина 2

Заключна частина звіту по форуму АППАУ – тут більше про нові ініціативи, висновки та інсайти щодо розвитку, виклики та рекомендації на наступний період.

Виступи та робота в частині #ДієвеПартнерство

В цій частині форуму ми мали ряд виступів, а потім роботу в 9 групах. Спочатку Юрчак О.В. представив ідею та результати флешмобу #ДієвеПартнерство (рис. нижче)

dieve-parnerstvo-light

Рис. 1 весь перелік станом на 16.03. Слайд не включає ще 1 – 16-у ініціативу що вийшла від Павла Новикова (КПІ) щодо розробки сайту EXPOREC.

Далі окремі ініціатори та лідери більше детально розповіли про свої плани:

  • Юрій Петрук – про співпрацю в області Агроіндустрії – та нові ініціативи з АВВ
  • Віктор Єгоров – про ініціативу «Робототехніка 2017»
  • Ігор Гаврилов – про переклад книги «4-та промислова революція» від Клауса Шваба
  • Олександр Пупена – про новий курс ISA-88, що підготовлений в НУХТ
  • Дмитро Чепур - про новий технопарк TCDC
  • Дмитро Роденко – про ініціативу аудиту хай-тек ринків на регіональному рівні
  • Євген Лохматов та Володимир Ночвай – про можливості включення в мережу хмарних обчислень від НАНУ та продукт Fractal Tools, що йде флагманом серед нових вітчизняних розробок ІТ для завдань диспетчеризації та моніторингу в промислових застосуваннях
  • Андрій Сухорябов – про виклики та пропозиції в секторі енергоефективності ЖКГ

Далі учасники були розподілені на 9 тематичних груп – Агро, Інфраструктура та Транспорт, Безпека, Індустрія 4.0, Стандарти, Критерії кваліфікації, Технопарки, Маркетинг інновацій та Експорт, Освіта та Просвіта. Заклик організаторів до учасників груп стосувався прояснення та консолідації думок по 3-х питаннях:

  1. Який статус в даній області – занепад (криза), початок росту чи процвітання
  2. Які мають бути пріоритетні напрямки змін
  3. До яких ініціатив – наявних чи нових, учасники вже готові долучитись

Загальні висновки по всім 9-и групам виглядають як обнадійливі – учасники сформували їх швидко та досить конкретно, АППАУ відкомунікує це окремим блогом. Що важливо – за виключенням деяких областей як «Безпека», в більшості інших статус був діагностований вже не як кризовий, а наступний – «початок росту».

Azov-controls

Команда «Азов контролз» прибула на форум в складі 3-х чоловік з різних своїх офісів – Харкова, Маріуполя та Сум. Антон Кротюк (крайній справа) представив тему «Критерії попередньої кваліфікації та ТСО» - як результат спільних обмінів та напрацювань в групі інтеграторів.

Про маркери та сигнали

Про «маркери часу» ми вже достатньо проговорили в звіті АППАУ. Наприклад, Хакатон на АМКР є маркером «партнерства та розвитку» по-українськи – саме так, - в лапках. Оскільки рік тому і інтегратори, і вендори разом з замовниками на панельних дискусіях дружно заявляли, що потрібно краще співпрацювати. Але сказати і зробити - це різні речі. 2 наступні Хакатони в 2016 яскраво показали, що вендори та інтегратори не готові до співпраці з замовником, - і насамперед в тому, щоб краще і разом відповідати його вимогам. І не тільки технічних.

Навпаки, ті ж Хактони на АМКР стали потужним сигналом змін – адже без них ми б і не зрозуміли глибини цієї проблеми, а також не побачили б масу інших позитивних змін, що відбуваються по всім категоріям учасників ринку.

Як висновок - якщо подібні форуми та конференції дають перші сигнали змін, - але тільки серйозна перевірка на відповідність слів справам може показати, наскільки ці сигнали стають стійкими тенденціями, або ж «маркерами» змін.

І на цьому форумі ми мали багато позитивних сигналів про наш ріст та розвиток в промислових АСУ-ІТ. Все що нижче було новим проти аналогічних форумів минулих років:

  • Дуже позитивна реакція багатьох колег на виступ М. Крікунова, декана КБШ говорить про те, що ідеї кластерів, технопарків та розвитку екосистем поширюються та захоплюють все більшу частину нашої аудиторії.
  • IT-Enterprise де-факто остаточно «відформатував» за останній рік - і в контексті нових технологій DX та 4.0, - демо «про що треба говорити з замовником та які економічні результати йому показувати» - акценти вивірені та розставлені. Це суперважливо для втілення ідеї, яку АППАУ просувала останні 3 роки – «економічне та бізнес мислення має передувати технічному».
  • Вперше ми мали залучення великого бренду (АВВ) до питань галузевого розвитку. Звісно, такі бренди давно говорять на нашому ринку про «галузеву орієнтацію» - але крім зміни заголовку над все тим же каталогом продуктів, це рідко було чимось справді сфокусованим на викликах конкретної галузі. АВВ вперше проявляє ініціативу та бажання «зануритись» в різні нюанси розвитку харчової та переробної галузі й рухатись там разом з партнерами.
  • Terrasoft та Danfoss разом задають інший бенчмарк – як потрібно вибудовувати партнерські політики. «Фішки» - в кожного свої. Наприклад, створення marketplace для партнерів виглядає вже нормою на ІТ-ринку, але це все-одно справжній прорив для відносин «вендор» - «системний інтегратор». Аналогічно позиція Danfoss – «ми орієнтуємо партнерів в тенденціях розвитку ринку (= ми вибудовуємо для вас перспективу вашого розвитку)» - виглядає фантастикою поки що для вендорів – інтеграторів АСУТП, адже ніхто ніяку пристойну аналітику в нас поки що не робить. А без цього – яка може бути перспектива?
  • Як ми вже писали в 1-ій частині звіту, презентація Predix (GE) від «Індасофт-Україна» є дуже добрим сигналом для всього ринку АСУ ТП – нарешті великі вендори пром. автоматизації починають «просинатись» й брати лідерство в ключових питаннях Industry 4.0. А те, що нова і вже існуюча архітектура АСУ від GE є таким питанням – сумнівів немає ні в кого.
  • FESTO разом НУХТ остаточно змінюють чи зміцнюють наші уявлення про те, що в ринок освітніх послуг для підготовки - перепідготовки кадрів в АСУ ТП тільки починає розвиватись. Дуже важливою є позиція Олександра Пупени про комерційну пропозицію для ринку – інакше викладачі та цілі кафедри просто приречені на вимирання, як суспільний клас.
  • Поява theCabinet від Webprorab – вітчизняного продукту в області Partner Enablement - є також добрим сигналом, - і вдвічі приємно, що він вже пропонується для членів АППАУ. В цілому B2B Ukraine - партнер АППАУ в питаннях розвитку маркетингу-продажу та бізнесу був представлений на форумі також компаніями Агенство Індустріального розвитку та  Міжнародною маркетинговою групою. Кожного року ми зміцнюємо партнерство та пропонуємо нові речі.
  • Також є чудовим показником розвитку перехід – чи радше повернення класичного інтегратора до стану розробника: «Еліус-М» першим серед інтеграторів-членів АППАУ показав, що навіть невеликі компанії здатні швидко розвивати в себе компетенції 4.0.

Показово в цьому плані й те, що «Еліус-М» приїхав з Сум командою в 6 чоловік – для нас це справжній показник того, що керівництво компанії розуміє цінність таких подій саме для розвитку персоналу.

  • Ну і на кінець, дружна робота всіх 9 груп щодо ключових викликів і по різних напрямках демонструє значний ріст єдності та взаєморозуміння. Важливим в цій роботі було залучення представників різних спільнот – включно з громадськими радами при міністерствах, НАНУ, ІТ, фахівцях з безпеки та стандартів тощо.

Viktor-Egorov

Віктор Єгоров з Одеси – був єдиним з «не київських» вишів, хто представляв ВНЗ на форумі.

Показові й оцінки та відгуки до вищесказаного – якщо наші «ветерани АППАУ» демонстрували спокійне задоволення, то для тих, хто вперше попав на форум, враження були набагато глибші – аж до захоплених, – люди відмічали як саму атмосферу, так і рівень презентацій та спікерів.

Головні висновки про наш ріст

Отже, що головне в тому, що відбулось? Як швидко ми ростемо - розвиваємось і куди саме? Де ріст очевидний, а де він мінімальний або взагалі йде топтання на місці?

Наші перші висновки по 3-му форуму лідерів:

  1. Загальна ситуація на ринку – «not sustainable», - тобто не відповідає завданням та викликам сталого розвитку країни. Це чітко фіксує аналітичний звіт АППАУ. «Вижити сьогодні – до завтра ще треба дожити» - ці парадигми домінують на ринку. Й уряд та олігархи тут ні до чого – ми самі такі. І в деяких аспектах – хоча б по присутності всіх членів АППАУ, - форум це теж демонстрував.
  2. З іншого боку, ми (=професійна спільнота) ростемо – як кількісно, так і якісно. Подібні відгуки були чисельними на-та після форуму. Форум залучив цього року більше учасників, з різних секторів, а також був більш цілісним в постановці ключових питань щодо партнерства та послідовному їх втіленні. Сама спільнота (робота в групах) була змістовною, й більшість учасників форуму були залучені в розробку бачення спільних кроків.
  3. Чи немає протиріччя між п. 1 та 2. в контексті того, що відбувалось на нашому форуму? – радше ні. Попри виявлену певну кількість ініціатив та ініціаторів, приводу для заспокоєння чи захоплень поки що небагато. Якщо тема форуму – про розвиток, то ті хто найбільше мав би за нього дбати були мало представлені. Зовсім мало було ВНЗ - 4 з 14, що входять до АППАУ. Слабо представлені великі замовники типу ДТЕК чи «Метінвест», що хваляться своїми академіями розвитку. Абсолютно очевидно, що до справжніх питань розвитку в області промислових хай-тек та формування якихось цілісних стратегій нашим кінцевим замовникам ще дуже далеко. Також, ІТ – сектор, який мав би бути найбільше зацікавлений в темах, що звучали (третина доповідей була про цифрову трансформацію) – був представлений настільки, наскільки їм дали слово. До цього ж – ігнорування форуму керівниками з Digital Agenda Ukraine та координаційного центру 4.0 (з боку ІТ-представників). Тому висновок тут простий - попри всі успіхи руху «Індустрія 4.0», до справжнього об’єднання нам ой як далеко. 
  4. Тому не втомлюємось повторювати, – «тема розвитку мало кого цікавить в цій країні, - глибоко та по-справжньому». Як ми вказували в звіті, парадигми короткострокового мислення глибоко пронизують різні категорії – і зовсім не тільки замовників. Звісно, коли можна безкоштовно попіаритись на темі – черга буде відразу. Але якогось серйозного відношення до спільних тем розвитку – вкрай мало, як мало і самих стратегій по розвитку ринку. Й поведінка деяких провідних компаній, - «виступили і щезли» (тому що дуже зайняті), - говорить про відношення до розвитку та спільних завдань в цій сфері. Мабуть було б і дивно по-інакшому - якщо діагноз в нашому опитуванні вірний, то очевидно, що це - загальна картина, і окремий форум навряд чи міг б різко поміняти ситуацію.
  5. Але виникає питання, - хто ж ці ініціатори та учасники #ДієвеПартнерство? Вони ж не прибули з інших планет? Розгляд цих компаній (див рис. 1 вище) наштовхує на думки, що насправді «чистих інноваторів» там насправді мало. Майже очевидно, що більшість можна було б сміливо віднести до тієї самої категорії «короткострокових» або навіть «консерваторів». Але те, що вони таки взяли на себе певну відповідальність за ці ініціативи розвитку, говорить про те, що зміни йдуть. Як в кожному з нас є Бог, і є диявол, - так і в компаніях, є окремі люди та керівники, що здатні змінюватись та змінювати наші уявлення про себе та про своє середовище. Здатні розвиватись.

Іншими словами - ми ростемо й розвиваємось, - хоча і не так швидко, як би хотілось.

Очевидно, що головне питання не в тому чи є інноватори, а в іншому – чи можемо ми разом формувати ту критичну масу, як здатна залучати все більше й більше нових організацій та окремих експертів до системних змін та розвитку. 3-ій форум лідерів ясно показав нам всім, що це нам вдається – але тільки коли ми фокусуємось на конкретних цілях по розвитку. Тобто, коли ми свідомо відносимось до розвитку, як до ключового фактора успіху – і свого власного, і організації, і галузі, і країни. І далі ставимо конкретні цілі, які ми самі здатні виконати.

Тому всі наші рекомендації зводяться до одного: «Беріть і робіть, – і краще разом з партнерами». Роботи по розвитку АСУ ТП, чи ІТ, чи інших хай-тек ринків – просто не міряно: і в освіті-просвіті ринку, і в розвитку інновацій, і в кадрових питання, і в розвитку партнерств, і в побудові справжніх стратегій цифрової трансформації промислових підприємств, і в експорті, і в багатьох інших речах. З ким та як їх робити – це питання техніки. Але те, що не можна тільки споживати й нічого не вкладати в розвиток майбутньої інфраструктури ринку - сьогодні це очевидно у всіх сферах економіки. І як нам здається, учасники нашої спільноти це теж добре розуміють. І не тільки розуміють, а й діють – принаймні багато з них.

Час покаже наскільки ініціативи #ДієвеПартнерство матимуть підтримку та поширення.

 

Комментарии: