Ассоциация Предприятий Промышленной Автоматизации Украины

Клуб «Технічний директор» - звіт по темі ROI-TCO-OEE

18 грудня АППАУ провела черговий клуб «Технічний директор». Цього разу це було радше схоже на круглий стіл інтеграторів з участю 2-х замовників на тему ефективності рішень АСУ та їх вкладу в фінансово-виробничі показники (ROI-TCO-OEE). Учасників зустрічі гостинно прийняла українська філія концерну АВВ. Участь в заході прийняли представники компаній КТС Груп, БМС Груп, Сатурн-Дата, ВАТ-Прилуки, OptiVision, Іноваційно Технічні рішення, Індасофт-Україна, Blumenbecker.

Ми мали 3 короткі доповіді та цікаву дискусію навколо зачеплених питань. Доповіді представили АППАУ (автор цих рядків) – з акцентами на «чому це важливо і саме зараз», Олександр Задорожний – з прикладом методик АВВ по розрахунку економії капітальних витрат, Артем Ковальов – з кейсом в ВАТ-Прилуки по реалізації ОЕЕ.

Тезово представимо головні ідеї-теми виступів та дискусій

По суті показників та рівню підприємств в цій області в Україні

Використання в управлінському обліку ОЕЕ (загальний коефіцієнт ефективності встановленого обладнання) та ТСО (повна вартість володіння) на українських підприємствах – це вже реальність. Олексій Вербитський з ВritishAmercianТobacco, Прилуки (далі – «ВАТ-Прилуки»), та Максим Романов з ArcelorMittal Кривий ріг (далі – АМКР) не залишили в цьому жодних сумнівів. Це – реальні та важливі (головні?) показники технічних директорів та їх підлеглих.

В той же час, це – підприємства з західними інвестиціями. Олексій каже, що навіть не знає коли практика розрахунку ОЕЕ прийшла на їх фабрику, - дуже давно і це – корпоративний стандарт (як і методика розрахунку). На українських картина скоріше всього інше – в любому випадку наші інтегратори не назвали жодного подібного прикладу.

Не викликає сумнівів також наявність методик розрахунку – тільки в українській філії АВВ їх чимало. Що вже говорити про всіх західних вендорів, присутніх в Україні.

Кейс Артьома Ковальова, директора OptiVision на ВАТ-Прилуки приємно дивує багатьма нюансами. Привід щодо залучення робітників кожної цехової ділянки в кращий контроль – візуалізацію важливих KPI безпосередньо на робочому місці, в комплексі з іншими заходами дав реальний приріст ОЕЕ (а далі – й прибутку)  на цьому заводі. Водночас цей кейс грає багатьма відтінками далеко за межами звичних уявлень про АСУ – тут не тільки про правильне залучення персоналу, а й про важливість правильного контенту, правильних відносин з замовником та правильний розгляд можливостей українських інтеграторів великим західним брендом.

Щодо рівня інтеграторів, розуміння цієї теми та рівню дискусії

В цілому, питання актуальності ОЕЕ-ТСО зняті – інтегратори переконались, що це важливо і якщо вони хочуть демонструвати ефективність своїх рішень, то вклад АСУ в ці показники, економію на Capex / Opex потрібно демонструвати.

Інтегратори швидко визначили своє відношення та свої «больові точки» – Лев Ванян (ІТР) відразу прокоментував, що «вся справа в методиках», а Олександр Грошев (Блюменбеккер) поглибив-уточнив цю проблему тим, що «потрібні кейси по впровадженню-розрахунку подібних методик», Андрій Шинкар (Сатурн-Дата) підкреслив важливість та доступність даних від замовника.

 ІТ-інтегратори знову демонструють клас –  Артем Ковальов (OptiVision) таки привів свого замовника (інтегратори АСУ ТП майже ніколи цього не роблять, але чомусь завжди очікують цього від АППАУ), саме рішення – є прямою демонстрацією теми, а пара Інтегратор – Замовник виглядала чудово. Хлопці говорили в унісон, доповнюючи один одного. Вони демонстрували культуру відкритості, швидкості реакції, та конструктивного діалогу – іншим інтеграторам варто цьому вчитись та переймати ці риси.

Цікаві спостереження навів Сергій Євтушенко з «Індасофт-Україна». Сергій вже довгий час працює на проектах MES в Росії, Казахстані та Прибалтиці. Він коментує, що відрив цих країн в області MES вже значний і він збільшується. В Україні – нічого не робиться, жодної серйозної інвестиції в цю область за останні роки.  Водночас, Сергій вірно підмітив, що дискусія про методики OEE тощо на рівні MES дуже залежить від достовірності та повноти даних «знизу», - на практиці це одне з головних питань.

Інші коментарі, - як доповнення про «цехи (обладнання) вирізані болгаркою»  - дають досить конкретний портрет українського інвестора, що «модернізують» свої підприємства таким чином. Звісно мова не про всіх, але інтегратори стверджують що таких за 90% ринку і мова тут взагалі не може йти про високі матерії.

Все ж,  на загал, всі інтегратори були відкритими та готовими до співпраці в цих питаннях. Видно було що питання дискусії їх по-справжньому цікавлять. Разом ми створили атмосферу спільноти професіоналів і думаю, це відчув кожен учасник.


Що далі? – м’яч на стороні інноваторів та … інтеграторів

Які підсумки цього клубу

1.       Ми наочно показали методики розрахунку ROI-OEE-TCO та приклади цього в Україні. Володіння цими методиками вкрай необхідне сьогодні багатьом інтеграторам - вендорам, які прагнуть показати вклад АСУ ТП в економічні показники підприємств.

2.       Ми переконались що тема важлива, але також те, що відрив західних інвесторів (заводів) від українських складає роки. Зростає також відрив України від східних великих економік наших сусідів, які власне йдуть тим самим шляхом – впровадження західних стандартів, але роблять це набагато швидше.

3.       Ми заручились підтримкою великого бренду (АВВ) в розвитку цієї теми та наданні методичної допомоги українським інтеграторам в кращому освоєнні методик ROI-OEE-TCO.

Що далі? Власне, в заключному слові від інтеграторів (Олександр Грошев, Блюменбеккер) чітко та сфокусовано прозвучало, що потрібні реальні бізнес-кейси про вклад АСУ ТП в ОЕЕ, зниження витрат та інші показники.  АППАУ прийняла передачу – заручившись підтримкою Ігора Хілько, ми  сказали, що можемо передавати окрему інформацію щодо західних методик про розрахунки ROI-OEE-TCO для АСУ ТП. Продовжувати робити різні просвітні заходи на цю тему. Однак зробити реальні бізнес-кейси з ними можуть тільки самі інтегратори. Отже зараз  м’яч на їх стороні – подивимось, хто здатен прийняти передачу та взяти на себе сміливість показати власні кейси. Наш форум лідерів вже через 2 місяці.

Стратегічна позиція АППАУ в цих та подібних питання відома. Ми давно кажемо  – «забудьте за «динозаврів», вони все-одно вимруть, як би гірко нам не було від цього. Рівняйтесь на справжніх інноваторів, робіть з ними яскраві кейси про вклад АСУ в бізнес-показники, швидко розповсюджуйте цю інноваційну, європейську культуру на всіх замовників

Насамкінець, - дякуємо Ігору Хілько та Олександру Задорожному та «АВВ-Україна» за гостинність та відкритість в розділенні кращих методик АВВ. Окремо – Ростиславу Шерстюку з «Сатурн-Дата», - новорічні привітання-подарунки було приємно отримати всім  нашим учасникам.

До нових зустрічей в Новому році!

 

Юрчак Олександр, ген. директор АППАУ

Комментарии: