Ассоциация Предприятий Промышленной Автоматизации Украины

Новости   rss

Find your Pupena San - або як покращити взаємодію з ВНЗ

Цікавий випадок стався на цьому тижні - його сміливо можна назвати прелюдією до конференції 24-25 листопада ВУЗ-ської конференції у Львові. Прецедентом стало наше просування одного навчального вебінару і яка спричинила деякий «шум» серед наших членів ВНЗ, виявила справжні емоції, але також і гарні пропозиції.

Disclaimer: хоча наш головний герой Pupena San добре впізнаваний в певних кругах АППАУ, з урахуванням відсутності дозволу на поширення особистої інформації, але натомість - і гостру необхідність «масштабувати» наших інноваторів та їх кращі практики, ми дозволимо собі узагальнений образ. Цим самим я хочу підкреслити, що наш герой не одинокий і в цей спільний образ я додаю позитивні риси наших інших інноваторів. Їх насправді в країні вже десятки (але ще не сотні) – і суттєва різниця тільки в їх власній публічності та (як наслідок) нашому знанні того, що вони роблять. Про це далі. Так само образ Кафедри - це узагальнений образ стану більшої частини кафедр, які мають відношення до АСУ ТП. "Більшої" - не означає, що винятків немає. Мова про тенденції та про зміни в Системі освіти - просвіти ринку.

Запис вебінару про HMI – в чому цінність

Отже, мова про те, що Pupena San повторно запостив в своїй групі на Facebook запис вебінару про ефективність прийняття рішень операторами в залежності від якості HMI/SCADA – подивитись ви його можете тут і ми рекомендуємо для перегляду всім інженерам та керівникам служб, хто реально заглиблений в питання розробки чи просування АСУ ТП.

На мій суб’єктивний погляд, це ролик цінний 2-ма речами. По-перше, це типовий приклад професійного освітлення ринкової проблеми щодо ефективності використання технології (HMI) в конкретному прикладному аспекті та рекомендацій щодо покращення. Автор – провідний експерт компанії PAS з США, чіпляє проблематику (не) ефективності дій оператора в багатьох сучасних АСУТП, де HMI розроблений без врахування вимог щодо швидкості та якості реакції оператора на критичні ситуації. Проблеми йдуть перш за все від розробників, які роблять мнемосхеми HMI перевантаженими інформацією, не виділяють ключові елементи, необхідні для прийняття рішень або показують їх не в тому графічному зображенні і т.п. – не будемо повторювати весь вебінар. Але в сухому залишку, мова про те, що АППАУ називає ідейним лідерством – автор вебінару не «пушить» свої продукти, а висвітлює типові і серйозні проблеми в даній області, спирається на ґрунтовну аналітику, дає уявлення про тенденції і, насамкінець, рекомендації щодо змін.

По-друге, вартий уваги переклад – він зроблений професійно нашим Pupena San (командна робота зі студентами), як з урахуванням термінології та знання предмету, так і з точки зору використання української мови. Останнє особисто мене справді зачепило – як в плані стилю, так і використання лексики це справляє враження, не кажучи вже про рідкість української в таких речах. Але якщо повернутись до статистики, то варто знати що наш Pupena San має десятки власних вебінарів, записаних на відео курсів, статей та публікацій – викладених в мережі та які постійно просуваються в 3-5 групах соц мереж та форумів.

Реакція мереж

Реакція мереж на цей вебінар була швидкою.  Ось  декілька більш повних коментарів (крім просто багатьох «дякую») -

Отже, ми діяли як зазвичай – коли АППАУ помічає класну річ, потрібну нашій аудиторії, тут же включається наш маркетинг. Ми миттєво розтиражували пост по 5 мережам, дали свої коментарі, а заодно почали виясняти реакцію публіки, - зокрема, й ставлячи незручні питання. Як наприклад – а де ще подібні речі є, чи хтось робить, а чи ви (інтегратори – вендори)  даєте запити в ВНЗ про них  і т.п. На наш погляд запити до ВНЗ помогли б орієнтувати викладачів, що ринку потрібно та в яких напрямках рухатись.

Реакція була і власне я побачив, що ми не дуже відійшли від стану 3-річної давності .  Колеги від інтеграторів чесно визнають,  що в них немає системних підходів до формування запитів, хоча й ВНЗ не вміють себе продавати . Вендори як і завжди подібних випадках - промовчали.

Але дивною для нас була реакція одного з колег  ВНЗ, який звинуватив АППАУ в драматизації ситуації щодо освіти – просвіти. Мовляв, в них все чудово – і з підготовкою студентів, і з викладачами, і з новими курсами, що будуються на сучасних стандартах, і з співпрацею з вендорами і т.д. Є дрібні проблеми – як «нетоплені батареї».  Але й вони вирішаться. І тому не треба цих всіх "надривних промов про неіснуючі проблеми". Роздратування було очевидним , а аргументація більше нагадувала позицію на захист «честі мундира».

 Визнання проблем  – як тест на прийняття викликів

Ця позиція, - дозволю собі узагальнити й назвати її позицією «Кафедра» (більшість ВНЗ мають подібні риси), - відрізняється від Pupena San молодих інноваторів.  Аналізуючи стан в освіті- просвіті ринку 2 роки тому група викладачів виявила величезні розриви в просвітніх та освітніх матеріалах, доступних для широкого загалу – ми писали про це не раз,  повторимо висновки – тільки 4% наявних просвітніх матеріалів тоді самі ВНЗ оцінили на «задовільно».  Ці матеріали, а ширше – знання та готові навчальні модулі, - є свідченням не тільки низької адаптації ВНЗ, але й дуже слабкої орієнтації всіх інших ланок – вендорів, інтеграторів тощо на потреби розвитку ринку.  Pupena San тоді сприйняв це як керівництво до дії – виклик було прийнято й ці десятки просвітніх матеріалів,  доступні сьогодні в публічному доступі, не що інше, як проактивна реакція і свідчення цього. Прогрес за 3 роки – реально великий і це видно всім.

Наша ж Кафедра відкрито сьогодні заперечує наявність цих ринкових проблем, які разом з ними діагностовано 3 роки тому і ще раніше – в них «все чудово».

Між тим, молодь реагує інакше - молоді спеціалісти тікають в ІТ та відверто ставлять питання про вмирання старої системи освіти. Подальша полеміка в цьому форматі зайва, але різниця в поглядах на реалії ринку для мене більш ніж очевидна.

В чому переваги стилю Pupena San для розвитку ринку

Не хочу протиставляти, але все це справді важливо для розгляду у Львові. Питання полягає в тому чи змінюються наші Кафедри і якщо так, то куди? Реакція згаданої кафедри говорить мені радше про якусь консервацію в минулому.

Я думаю, що майбутнє освіти та просвіти ринку саме за змінами в стилі Pupena San. В чому власне різниця між Pupena San та нинішньою Кафедрою? На перший погляд, вони роблять близькі речі – популяризують, як можуть – тобто віддаються своїй справі, відслідковують тенденції, роблять нові курси, мають в партнерах багато вендорів і т.п. Залишаються вірними своєму фаху, не зважаючи на важкі умови…

 Але суттєва різниця саме в культурі. На Кафедрі ще дуже багато залишилось від "совка" – на поверхні це закритість та слабкі комунікації. А також вже згадана реакція на виклики. Памятаєте це радяньске «секса у нас нет» - так і Кафедра говорить, що проблемки є , але на загал – «все чудово». "Дайте тільки грошей".  В результаті, кожна Кафедра будує власний Хутір, часто - з високими мурами.

Pupena San зрозумів, що потрібно орієнтуватись на ринок та на споживача, й комунікації (технології комунікацій) - грають при цьому ключову роль. Тим більше, коли ми говоримо про поширення існуючих знань.  Він зрозумів як функціонує глобальний світ, як діють колеги з розвинутих країн, він бере приклад з українського ІТ-сектору. Він набагато ближче стоїть до слідування трендам, про які Кафедри більше говорять, ніж роблять – економіка знань (= масове поширення знань), дистанційне та он-лайн навчання, пожиттєве навчання тощо.

Мій перелік переваг для ринку, а заодно й відмінностей цієї нової культури наступні

  1. Легкий просвітній контент: вебінари, білі книги (white papers), рекомендації  у вигляді методичних керівництв (гайдів), відео-ролики –й для різних категорій спеціалістів, - є  запитом №1 на ринку. Цей попит ще не до кінця навіть усвідомлений замовниками, хоча він вже давно домінує на заході. Pupena San називає такі матеріали «трошки попсовим та легким контентом, але який дуже потрібен» - оскільки він визнає, що все починається з азів, з усвідомлення реальних ринкових проблем (а не старих кліше чи з теорії), з огляду існуючих кращих рішень. Згаданий вище вебінар – саме такий. На все це існує справжній інформаційний голод – Pupena San це бачить, й щомісяця продукує щось нове.
  2. Первинність стандартів: цей контент – не просто будь-який. В основі мають бути кращі практики, в ідеалі доведені до міжнародних стандартів. Згаданий вебінар розкриває основи ISA 101 – нового стандарту HMI. Кафедри ж часто «засліплені» продуктами своїх вендорів і не хочуть навіть розбиратись звідки йдуть витоки їх кращих практик. Але уявіть, що один інтегратор працює на SCADA від Siemens, другий від Schneider, третій від ще когось. Як їм дійти згоди щодо принципів побудови HMI, якщо йде жорстка привязка до «свого» функціоналу? Це важко, якщо не неможливо.  Pupena San, хоча й любить свій бренд, все частіше фокусується на стандартах (= принципах, кращих практиках та концептах), оскільки для цілей освіти та просвіти вони первинні – платформи окремих брендів вторинні.
  3. Відповідність сучасній аудиторії: кафедри визнають, що сучасна молодь інша, але чомусь бояться інтернету. Їх немає в мережах, а навіть коли є – вони мовчать. Їхні сайти – це сайти-візитки, - вони пусті й ніякого цікавого матеріалу там немає. Pupena San активний на багатьох форумах, створює власні (3 групи на Facebook), які з роками стають дедалі активніші. Всі презентації він викладає на slideshare, відео – в youtube. Він розуміє важливість хмарних сервісів й зберігає інформацію у відкритому доступі.
  4. Легке залучення та швидка реакція аудиторії : технології інтернету та соц. мереж дозволяють легко залучати цільову аудиторію. Достатньо затегувати бажану особу, вона миттєво це бачить, і публічність діалогу спонукає її відповісти – особливо, коли ви запитуєте, наприклад, інтегратора про його думку. А швидка реакція всієї спільноти моментально розставляє «крапки над і» (див. вище мої приклади). Прикметно, що з Кафедрою такий прийом не пройшов – не готові вони щось дискутувати публічно – вони «вище цього». Тобто, генеральний директор «Запоріжсталі» чи «Майкрософт-Україна» знаходять час, щоб анонсувати свої новини та дискутувати в мережі будь з ким. А от нашим викладачам - зась. Гордість не дозволяє?
  5. Креативність:  Pupena San не боїться експериментів, культура agile вже глибоко в ньому самому. Він створює нові види взаємодії та просвіти (як технічні дні), або  ж дозволяє в навчальних матеріалах зовсім не академічний стиль. Я б не додумався перекладати чужий вебінар – він це зробив! Але ж можливо, це і є вихід коли власних експертів катастрофічно не вистачає, або коли вони «ховаються» по Кафедрах. Все це справді диференціює та приваблює – особливо молодь.
  6. Доступність самого автора: так саме мені легко бачити, слідкувати та, відповідно, реагувати на дії Pupena San. Що не скажеш про Кафедри – я поняття не маю, чим вони займаються – хоча по ідеї ми партнери і АППАУ завжди готова просувати їх досягнення. Але ж як про них взнати?
  7. Коллаборейшн (партнерство, співпраця та взаємодія): п.6 означає також що ми можемо легко взаємодіяти – не потрібно надто формалізувати планування, чи розписувати механізми взаємодії - комунікацій. Ну, принаймі, для легкого формату співпраці. Адже якщо ви працюєте над темою Х,  і ваш колега теж, - синхронізація відбувається дуже швидко, - адже ви обоє один в одного на виду.
  8. Позиціонування, ідейне лідерство: якщо ми вже говоримо про ринок, то маємо розуміти що ринок хай-тек завжди шукає експертів, та дивиться хто лідери в яких напрямках. Pupena San має сьогодні величезну перевагу над невідомими авторами кафедр, завдяки вищевказаним методам роботи. І АППАУ відповідно робить ставку на них – для нових освітніх модулів, що ми плануємо вже в своєму форматі на 2017 ми знаємо до кого звертатись.

Швидке та легке масштабування знань – головний наслідок та результат цих методів для всього ринку. Подивіться на програму Prometeus, в яку вже залучено більше 50 тис людей. Хіба там використані не ті самі методи? Зрештою, хіба мені самому – й кожному з вас не легше розповсюджувати знання, коли вони доступні в мережі, легкі для освоєння та зроблені в сучасному вигляді?

Чи йде мова тільки про «Кафедри», як кафедри ВНЗ? Думаю що ні. Подібну пост-совкову культуру демонструють й 90% наших вендорів та інтеграторів. Вони так само закриті й бояться, або скоріше не вміють ділитись знаннями – які так потрібні нашим замовникам. Проблема white papers не вирішена в наших вендорів, хоча по великому рахунку – це їх робота, їх вже десятки й сотні на їх материнських сайтах і близько нуля в Україні. Але тим більше на цьому фоні зростає цінність викладачів, як Pupena San – це ваші найближчі партнери, ваш золотий фонд.

Тому коли ми кажемо, що в замовників домінує культура 2.0 і це є головним бар’єром в русі 4.0 – то хіба в цьому вина замовників? Я глибоко переконаний, що саме пропозиція в хай-тек може формувати й відповідний попит та змінювати культуру ринку. Подивіться на ринки ІТ – десятки тисяч молодих людей йдуть навчатись на ІТ не тільки тому, що стимули вищі. Вони не змогли б навчатись, якби не було цілої нової інфраструктури знань, яку ІТ збудували за останні 10 років.

**********

Закінчити хочу на позитиві. Я сказав, що ми 3-ій рік ходимо кругами – насправді, це не зовсім так.  Кафедри так чи інакше потрібні ринку й чимало з них розвиваються. І багато нових ініціатив – від WorldSkills до створення Технічного комітету при Держстандарті, і т.п. ми всі починали разом. І АМКР провів таки спеціальність «мехатроніків» через Міносвіти й не без співпраці з Кафедрами. І вендори розуміють ситуацію – згадаємо тут тільки 2 наших кращих партнерів з  Phoenix Contact та Festo. Про це ми ще напишемо.

Але якщо говорити про точки росту, про ті драйвери, які визначають чи піде крива освіти вверх, чи дійсно пора хоронити Систему зі всіма її Кафедрами – то мій висновок однозначний, - майбутнє за Pupena San. Ніяке Міносвіти ні при яких урядах не створить конкурентоздатні та потрібні ринку освітні та просвітні продукти. Потрібні багатьом замовникам вже «на вчора». Pupena Sanстворять, точніше – вже створюють.

 

P.S. образ Pupena San навіяний колегами, яких я щодня бачу в мережі та їх діями щодо популяризації знань  - як Олександр Пупена, Павло Галкін, Вікторія Воропаєва, Максим Савельєв, Віктор Єгоров та інші. Трансформувати свою Кафедру до умов 21-го століття чи залишати її в минулому це ваш власний вибір.  Але я точно знаю,  що ви сьогодні потрібні один одному і  разом ви сильніші.  Починайте саме з цього. Щодо кращих прикладів кафедр - вже або на шляху трансформації до нового стану, - дякую Сергію Батюку та кафедрі АТЕП КПІ за конструктивну критику наданого тексту та надання можливості побачити дійсно кращі зразки навчального процесу, який і має бути в новій системі освіти. Круглий стіл на кафедрі АТЕП вже скоро - анонси будуть.

Побачимось всі у Львові! 

Юрчак Олександр

Комментарии: