4.0 як образ компанії нового типу – про шерингові моделі

АППАУ культивує дух лідерства у своїй спільноті. Недавній огляд «Агентів змін» та номінації лідерів – саме про це. Але якщо дивитись ширше, то нас цікавить не тільки лідерство по конкретним напрямам Індустрії 4.0, але й більш ґрунтовне формування образу самих компаній 4.0. Тобто, організацій нового типу які за своєю поведінкою, менеджментом, мисленням – є вже іншими.

Опитування, що розпочалось в групі АППАУ на Facebook намагається вияснити точку зору наших членів на це питання. Зокрема, там є опція про шерингові моделі.

Між тим, і якщо говорити про характеристику «шерингові моделі» – давайте глибше розглянемо це питання і наскільки сьогодні члени АППАУ готові до шерингу.

Ознаки шерингової компанії

Шерингові моделі  – це про спільне використання спільних ресурсів. Від авто, будинків, фондів, людських ресурсів, поїздок, освітніх програм тощо – прикладів навколо нас все більше, – світ та Україна вже переходить в шерингову економіку. Для тих, хто вперше знайомиться з цим поняттям, рекомендуємо цю статтю на еправді.

Головна й найбільша перевага шерингу – економія власних коштів та часу. Вони є шаленими. У всіх сегментах, вказаних вище – прикладів маса. Наприклад, офісний менеджер компанії, що працює в великому місті, каже – «Навіщо мені витрачати 50 тис євро на нове авто, якщо я користуюсь ним всього двічі на тиждень? Й набагато вигідніше мені буде його брати по шеринговій моделі – й саме тоді, коли треба». Подібна аргументація йде для всіх інших видів послуг.

У визначення компанії 4.0, яке зараз ми відпрацьовуємо в АППАУ, розуміння та використання шерингових сервісів є одним з головних. Наприклад, наразі одне з визначень компанії 4.0, яке ми розглядаємо звучить так –

«Цифрова компанія (4.0) – це шерингова компанія, – яка використовує цифрову інфраструктуру та сервіси, а також всю екосистему 4.0. І сама пропонує подібні сервіси в рамках цієї екосистеми»

Тут виникає питання – «а що таке ця інфраструктура та сервіси?». Насправді, вся модель АППАУ й те, що ми робимо, – це про шеринг.

З боку виконавчої дирекції АППАУ ми пропонуємо вже чималий набір спільних сервісів

  • Нетворкинг та просування в онлайн. Спільні сайти та групи в соц мережах – це готові, додаткові канали комунікацій для наших членів. Цінність цього сервісу стає зрозумілою, коли усвідомити, що ми живемо в епоху, коли 90% інформації все наше середовище шукає та знаходить через онлайн. А також той, факт що створення та утримання ресурсів з високою відвідуваністю, їх підтримка займає багато часу та ресурсів. В АППАУ, все це бере на себе виконавча дирекція, – але ці витрати покриваються вашими членськими внесками!
  • Спільні топ-події – організація, просування, залучення аудиторії бере на себе виконавча дирекція, – це також сервіс для вас. В цьому році ми підіймаємо планку, – мова йде про Національну Аженду Індустрії 4.0. Тобто, підтримка АППАУ тих чи інших подій, інтеграція в них наших членів є ознакою якості та престижу.
  • Індивідуальний нетворинг (Match & Connect) – швидкий вихід на потрібного замовника чи партнера, – це сервіс. І ми його надаємо. Right product (or service) to Right partner in Right Time by Right channel – мова саме про це, і по великому рахунку, – це дуже дорогий сервіс, оскільки персоналізований саме під вашу поточну проблему.
  • Мережа Центрів 4.0 яку ми створюємо – це, безумовно, шерингова модель! Завдяки Центрам 4.0 має відбуватись значне покращення програм освіти та просвіти ринку, підготовки кадрів, об’єднання та промоція на рівні регіону та-чи галузі, залучення нових замовників. І кожен з членів АППАУ який знаходиться в охопленні цього центру – має вигравати.
  • Обміни досвідом експертів по чисельним клубним форматам – теж цінний для багатьох сервіс. Звідси йде також інший сервіс, яким вже користуються чимало учасників спільноти – бенчмаркингові стандарти. Ми встановлюємо планку кращих, але також діагностуємо «чому вони кращі».

Але ще більш цікавим є те, що ми організували екосистему чи інфраструктуру (кому як більше подобається), де подібні послуги можуть надавати інші провайдери. Наприклад,

  • IT-Enterprise, та їх продукти як Smart.Tender чи Майстер. Бухгалтерія – є лідерами ринку по діджиталізації е-закупівель та бухгалтерії відповідно. Компанія давно пропонує членам АППАУ як знижки по ціні, але що більш важливо – додаткові сервіси щодо обробки даних. Ще в 2017 вони пропонували сервіс обробки даних, за якого ви можете точно взнати свої шанси на перемогу в тендері. Або ж, аналіз причин кому і чому ви програли.
  • B2B Ray надає великий спектр послуг в області цифрового маркетингу – від розробки веб-сайтів та лендінгів, й до створення окремих видів експертного контенту, та його інтеграції в програми лідогенерації.
  • Є ряд консультантів, хто пропонує в АППАУ послуги по фандрейзенгу (пошуку коштів та фондів під ваші проекти), – дуже важлива послуга, з точки зору того, що більшості розробників та інтеграторів не вистачає власних коштів на інноваційний чи інших розвиток.
  • Є також інші провайдери, зокрема, вкажемо на послуги Giga Cloud – якщо ми живемо в епоху, коли Cloud first!, то звісно потрібно розуміти хто ж і на яких умовах може вам надавати хмарні ресурси та послуги.

Можливо, ще не всі з вказаних послуг вийшли на рівень шерингових, але ми до цього йдемо. Наприклад, B2B Ray каже – «Утримання спеціалістів з В2В та діджитал маркетингу – дорога річ для малого бізнесу, й тим більше, коли цей напрям для вас не є профільним. Навіщо вам це робити, коли більшість робіт можемо для вас виконувати ми. Причому зробимо ми це більш якісно, ніж інші провайдери (тому що давно й добре знаємо ваш бізнес), й дешевше (оскільки пропозиція є оптовою)! Це буде якісніше й дешевше, ніж утримувати вам самим 1-2 висококваліфікованих спеціалістів». Це і є принципи шерингу.

Питання в іншому, наскільки цей напрям підтримується самою спільнотою АППАУ? Тобто, чи розуміють та використовують вказані послуги самі члени АППАУ, адже по відношенню до тих, які створює виконавча дирекція, це 100% шеринг – адже ви платите за членство, отже – за послуги для спільного використання.

Використання спільних сервісів в АППАУ

Поточний перелік сервісів  представлений за цим посиланням. Сервіси згруповані за 5-ма категоріями – Нетворкинг, Цифровий маркетинг, Навчальні послуги, Цифрова інфраструктура, Цифрові сервіси (масові – для кожного), Консалтингові послуги. Послуг, насправді, більше – тут ми представляємо ті, які вже добре формалізовані та розвинуті.

З представленої статистики слідує наступне

  1. Найкращий рівень використання має послуга «події АППАУ» – інтеграція та кооперація в спільний графік подій, – близько 40% (це – десятки членів АППАУ).
  2. Більше 50% залучення має група на Фейсбук ТК 185, – але тут ця цифра оцінювалась по відношенню до кількості активних членів ТК 185
  3. Натомість, рівень використання онлайн каналів членами АППАУ (вкл з сайтами) є дуже низьким, від 5-10%. Ми пояснюємо це тим, що більшість членів АППАУ не розуміють, що створені активи – це їх активи! Це і є та сама класика шерингу –

    «створено на ваші гроші – користуйтесь!»


    Але іншою не менш вагомою причиною є низький рівень маркетингу та цифрового маркетингу! Тобто, є чимало питань до керівників фірми, чи висока присутність в онлайн, якісний та релевантний контент, стратегія просування в онлайн дійсно є їхніми пріоритетами в розвитку бізнесу, чи хоча б маркетингу.
  4. Іншим свідченням низького маркетингового рівня фірм спільноти є рівень використання наявних послуг цифрового маркетингу. Де-факто, АППАУ повністю підпорядкувала собі експертизу та ресурси B2B Ray – профільної агенції з надання тренінгових, консалтингових послуг по В2В маркетингу, а також цифрового маркетингу. З 2016 р B2B Ray перестав надавати ці послуги непрофільним клієнтам, й також по РФ, й зосередився виключно на сфері промислових хайтек в Україні. Однак рівень використання цих послуг, як бачимо, є низьким – тільки 1 з фірм АППАУ регулярно використовує ці послуги (кейс «Індасофт» описаний за цим посиланням).
  5. Не кращим виглядають чисельні спроби консультантів по фандрейзингу ввійти зі своїми послугами в спільноту АППАУ, – тільки ТОВ «Синергія» (Андрій Сухорябов) має очевидний успіх з ТОВ «Мікрол», мова про проект ЄБРР по вуличному освітленню в м. Мень.
  6. Що стосується пропозицій цифрових послуг – наприклад, по цифровій інфраструктурі від GigaCloud чи цифрових послуг від IT-Enterprise, – їх рівень використання близький до нуля.
  7. Але є також проблема на стороні провайдерів. Наприклад, і якщо говорити про послуги Центрів 4.0, і які мали б (згідно концепції) обслуговувати ринок 4.0  – наразі вони все ще не є сформованими.

Перші висновки

Отже, що з цього слідує? Й також – як ця статистика співвідноситься з результатами он-лайн опитування, яке триває в групі АППАУ на Фейсбук? Питання там стосуються ознак компанії нового типу (цифрової або 4.0). З нього видно, що

  • На перших двох позиціях, як найголовніших, знаходяться такі ознаки як «повна діджиталізація власних бізнес-процесів» та  «культура широкої співпраці»
  • А фактор «шерингових послуг» з’їхав на 5-ту сходинку

В цьому голосуванні майже очевидно, що поняття «культура співпраці» – апріорі широке, й тому – в кожного своє. Й де може бути дуже багато характеристик. Натомість, «повна діджиталізація» та «шерингові послуги» – це досить конкретно. Тут – не схибиш. Або ваші процеси закупівлі використовують SmartTender (чи Prozorro), – або ні, або частково (й % легко рахується). Або у вас є CRM/Marketing Automation – або ні. Або ви користуєтесь для власної промоції всіма онлайн каналами у вашому використанні, – або ні. Або ви звернулись за консультацією до хоча б 1-го з 5 консультантів АППАУ по фандрейзингу, або ні.

Й культура співпраці логічно мала б полягати в тому, що коли ви цим не користуєтесь, або не маєте цього, або не розумієте – то й звертаєтесь за допомогою до партнера. Який це знає, розуміє й може вам допомогти.

І тим більше – безкоштовно, або ж на принципах шерингу, який ми пропагуємо.

Отже, ми бачимо, що декларовані речі насправді не дуже між собою стикуються. Тобто, заяви про широку співпрацю та повну діджиталізацію, як найважливіші ознаки компаній нового типу,  не відповідають реаліям. Члени нашої спільноти не поспішають переходити на чисельні та вже доступні цифрові сервіси,  слабо використовують існуючий потенціал спільноти та партнерів.

З іншого боку, можна сказати також, що пропозиції чисельних наших провайдерів недостатньо формалізовані, зрозумілі та проактивні. Іншими словами, з ходу важко зрозуміти, що ж вони пропонують? За виключенням B2B Ray, вже глибоко інтегрованої в діяльність АППАУ, інших пропозицій чи кейсів на сайті дійсно немає. І ніхто їх не спішить подавати.

Але є й інші висновки щодо зростання нашої кооперації та співпраці. Показники кількості ініціатив #ДієвеПартнерство, кількості залучених членів, кількості лідерів «агентів змін» й багато інших, що продемонстровані в річному звіті АППАУ – дійсно зростають. Й навіть вищенаведені показники використання сервісів кращі, ніж скажімо, 3 роки тому.

Отже, рух є – і напрямі «цифрової компанії» також. Очевидно, що проблема більше в темпах розвитку і тому, як прискоритись.

«Як прискоритись», що мають зробити провайдери наших цифрових сервісів, але також наші члени, щоб краще – і для свого ж блага, – переходити на шерингові та сервісні моделі, ставати справжніми 4.0-ними компаніями – обговоримо 23 січня на зборах АППАУ. Одна з найбільш очевидних пропозиція – створення спільного каталогу шерингових послуг. Його переформатування вже почалось в розділі сайту АППАУ «послуги».

Виконавча дирекція АППАУ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *