Інтерв’ю з лідерами українського бізнесу. IT-Enterprise.

Сьогодні ми представляємо інтерв’ю з Олегом Щербатенком, генеральним директором IT-Enterprise, української продуктової ІТ-компанії.

L4D: Як змінився ваш бізнес після початку  повномасштабного вторгнення? (зміни – від ринкових змін, до змін у вашій компанії)

Олег Щербатенко: Коли почались масштабні військові дії, після 24 лютого, дійсно це не могло оминути наш бізнес, тому що наш бізнес працює з великими виробничими компаніями і перше, що ми відчули – економіка України десь зупинилась, десь ще працює, але є проблеми з логістикою. На початку війни ми сконцентрувались на тих напрямках, де потрібно по-перше допомогти державі, перше що ми зробили –  велику цифрову систему для військових адміністрацій, і ця система допомогла країні вести облік, замовлення, фінансування вести в єдиній системі, ми робили подібний проєкт з Укрзалізницею.

Трохи зменшилась кількість клієнтів, але все одно ми не припиняли роботу нашого R&D центру, ми розуміємо, що наші основні переваги в цифровізації, створенні цифрових двійників, і це потрібно не тільки під час COVID-19, це потрібно і під час війни.

Дійсно зараз багато людей виїхало, багато релоковано і потрібно, щоб виробничі технології були зосереджені на інноваційних технологіях керування виробництвом, це нас підштовхувало до того, що ми повинні зосередитись на продовженні інвестицій в Smart Factory, Digital Twin, все що стосується штучного інтелекту. Ми це просуваємо і в Україні і на іноземних ринках, більше стали працювати на іноземних ринках, звичайно.

У нас був такий приклад, напередодні війни, десь за тиждень до початку війни, ми підписали великий контракт з компанією з Дубаї, це Dubai Cable Company,  це допомагає нам зараз впроваджувати всі ці напрямки на реальних проєктах закордоном.

Під час війни ми приймали участь у виставці Wire 2022 Dusseldorf Germany, CableEnvire, ми приймали участь у двох виставках які були в Каїрі.

L4D: Чи направлена ваша стратегія зараз на збереження персоналу, вихід на нові ринки, релокацію або інші варіанти?

Олег Щербатенко: Всі ці питання ключові, війна вимагає щоб компанія сфокусувалась на командах і персоналі, нам потрібно було підтримати працівників, які виїхали закордон, у нас багато людей, хто працює закордоном на закордонних і на внутрішніх проєктах.

Ми дивимось на події після війни не як на політику виживання, тому що це означало б закриття всіх напрямків. Ми фокусуємо всі команди на створення нових продуктів під час війни. Основний фокус компанії це створення нових можливостей, нових цінностей для клієнтів, нових продуктів.

L4D: Тобто війна дала нові виклики, а не зупинила вас?

Олег Щербатенко: Компанія давно на ринку, ми пережили багато криз: 2008-2009 років, 2014-2015 років, COVID-19, всі ці кризи, як світові так і регіональні, підвищують попит на рішення по цифровізації. Криза призводить до підвищення конкуренції, а працювати в конкурентному середовищі можливо, коли ти більш ефективний, ніж конкуренти, цифровізація – це можливість працювати більш ефективно, це по-перше. По-друге, навіть якщо купити сучасне обладнання, воно ніколи одразу не дасть переваги, цим обладнанням необхідно ефективно керувати, а це теж цифрові технології. Під час усіх криз ми отримували більш сфокусовані потреби клієнтів і ми завжди шукали рішення для клієнтів щоб вони могли працювати більш ефективно, могли розвиватись і під час COVID-19, і навіть зараз, під час війни.

До 24 лютого не було військових адміністрацій, вони були створені вже 6 березня, і ми надали цифрове рішення, щоб працювати віддалено, користуватись цифровими підписами. Це нові вимоги і ми на них реагуємо.

L4D: Чи змінились у вас стосунки з іноземними партнерами?

Олег Щербатенко: Дійсно ми почали просто більше працювати, для нас був великий фокус в Україні, тому що ми продуктова компанія, але ми вже працювали в 15 країнах світу, оскільки ми мали такий досвід до 24 лютого, то ми просто зараз фокусуємось на тому, щоб бути ефективними для партнерів, ми розширюємо кількість контактів, кількість партнерів. У нас окрема команда, яка працює в цьому напрямку, у нас фокус на те, щоб зрозуміти потреби і вимоги кожного закордонного партнера до нас і до наших рішень, як зробити так, щоб ми рухались швидше. У нас є що запропонувати, ми були зосереджені до війни на Індустрії 4.0 і 5.0, Artificial Intelligence, Smart Factory, Digital Twin, Internet of thing, всі ці напрямки ми не згортали, ми бачимо попит на них.

Що стосується Індустрії 5.0, то дійсно ми шукали партнерів, які шукають не тільки ефективне виробництво, а і відповідальне виробництво, все що стосується Green Deal, зменшення кількості відходів, ефективності використанні енергоресурсів. Ми бачимо, що ці рішення потрібні не тільки в Європі, а і в зоні MENA, ми шукаємо партнерів, які працюють Індустрії 4.0 і 5.0, і це дає нам результат.

L4D: В яких сферах діяльності ви оптимізуєте бізнес й скорочуєте витрати? (чи є сфери де ви збільшили інвестиції)

Олег Щербатенко: Ми проводимо оптимізацію по компанії, дивимось, хто з компанії може працювати на зовнішніх ринках, десь набираємо новий персонал, ми інвестуємо в персонал і в нові рішення, проводимо навчання в компанії, навчальний центр компанії працює зараз. Ми все одно розвиваємо компанію для того, щоб вона не втрачала ту швидкість, яку вона мала до війни.

В світі проблеми теж є, є вплив війни в Україні і на світ, все одно проблема в тому, щоб рішення, які вироблять компанії були більш ефективними. Ми робимо так, щоб ці напрямки були пріоритетними.

L4D: Якою наразі є ваша продуктова політика – є плани випуску нових продуктів, чи рішень?

Олег Щербатенко: У нас було багато продуктів, які стосувались Predictive Maintenance, Smart Factory, IoT, але все одно ми шукаємо нові напрямки. Один з цих продуктів Anomaly, це продукт який базується на штучному інтелекті і допомагає компанії по обслуговуванню обладнання, його налаштування може робити не програміст, а користувач і це теж відповідає світовим тенденціям, щоб штучний інтелект був ближче до виробництва, щоб бізнес-аналітик міг самостійно налаштовувати моделі по обслуговуванню обладнання. Ми вкладали в цей продукт і до війни, але зараз збільшили інвестицій в нього, щоб він був доступним у всіх країнах.

Ми продовжуємо ті напрямки, що були і створюємо нові продукти.

Кожен наш продукт відповідає потребам клієнта. Ми бачимо що багато компаній мають обладнання як сучасне, так і менш сучасне, і потрібно зменшити залежність системи від введення даних людиною, ми всі системи наповнюємо даними від інтернету речей, у нас є конструктор Інтернету речей, який можна швидко впровадити.

Наша мета щоб через декілька днів після впровадження продукту можна було отримати результат, ми напряму отримуємо інформацію від обладнання, для цього у нас є прилади інтернету речей для збору даних, є штучний інтелект для обробки цих даних і надання пропозиції по обслуговуванню для людей.

Ми робимо так, щоб час, від постачання продукту до отримання перших результатів був дні, а не місяці, як раніше. Це основна мета продукту, це приведе до скорочення витрат і цей продукт допоможе швидко отримати результат.

Ми такими продуктами займаємось з 2012 року, спочатку ми перейшли на RCM2, а потім перейшли на Predictive Maintenance, тому ми маємо великий досвід в цьому напрямку.

Також у нас є продукт Energy AI і ми там прогнозуємо потребу в енергоресурсах вашого виробництва чи офісу. Ми працюємо в напрямку Predictive quality analytics, ми відслідковуємо процес, який є на виробництві і ми можемо прогнозувати що буде зменшувати якість продукції, якщо відбудеться якась ситуація, і можемо давати команди, для коригування процесу для отримання кращої якості. Ці продукти йдуть на різних моделях штучного інтелекту, і ці продукти – це тематика, яку ми зараз розвиваємо.

Зараз ми просуваємо в цьому напрямку продукт KOEEBOX, який ми почали робити ще до 24 лютого, але зараз бачимо на нього великий попит за кордоном. Плануємо просувати на зовнішні ринки, працюємо над цим.

KOEEBOX – це нове рішення, ми можемо прийти на нове виробництво, встановити цей прилад і він буде давати інформацію про обладнання вже через 15 хвилин, інформацію щодо стану обладнання, простоїв, тощо. І для цього не потрібно залучати програміста чи фахівців з телекомунікацій, для з’єднання з мережею. Цей прилад одразу працює в хмару, перші результати можна отримати за 15 хвилин. Ми просуваємо цю ідею, як наблизити компанію до Smart Factory за 15 хвилин. Ми вже поставляли цей продукт в Емірати, в Єгипет, там ці рішення вже працюють, і готові просувати його в Європу.

L4D: Чи змінився рівень співпраці у вашій спільноті ? (чи збільшилась консолідація серед українських компаній у вашому секторі, в яких напрямах, чи навпаки – зросла конкуренція)

Олег Щербатенко: Я думаю що суттєвих змін не трапилось. В Україні дуже розвинена ІТ індустрія, по різним оцінкам більше 200000 фахівців працюють в ІТ індустрії більшість компаній працює на outsource, є продуктові компанії, ми є великою продуктовою компанією, в нашому середовищі конкуренція не збільшилось, а виклики стосуються проблем заміщення російських ІТ продуктів в Україні. У нас є окремий продукт для України Master, на заміну 1С, зараз в цій сфері іде процес заміщення. Українських продуктів на заміну 1С не так багато, тому що компанії тільки почали цим займатись і створити заміну так швидко неможливо.

Ми займаємось створенням продукту Master з 2015 року, ми вже маємо більше 25000 користувачів нашого продукту Master. Тут ми бачимо конкуренцію для західних компаніях від SAP, Microsoft, але в такій сфері важко працювати іноземним компаніям, оскільки необхідно постійно відстежувати зміни в законодавстві.

L4D: Які ваші прогнози щодо розвитку ситуації на ваших ринках в Україні? на вашу думку, чи є в Україні перспектива для іноземних партнерів – в чому?

Олег Щербатенко: Для відновлення України, потрібно щоб з’явились іноземні партнери які будуть створювати нові виробництва, або робити локалізації в Україні. Це важливо – знайти компанії, які зможуть брати участь у відновленні українського виробництва.

Раніше, по одному з наших напрямів, ми конкурували з іноземними брендами, SAP, Oracle, Microsoft, IFS в Україні, і нашим головним конкурентом був російський продукт 1С. Зараз звузився попит, і цим міжнародним компаніям буде ще важче просувати свої рішення в Україні. Заходити з новими продуктами в Україну буде важко оскільки зменшилась кількість користувачів. Зараз є дуже великий інтерес до Україні в світі і ми сподіваємось з цими компаніями налагоджувати співпрацю закордоном.  Ми бачимо, що Україна сильна не тільки ІТ, а і збройні сили, але ІТ завжди було нашою перевагою. Наша конкурентна перевага те, що ми вміємо пристосовуватись до нових потреб ринку, змін в світі, ми не стоїмо на місці, ми завжди рухаємось вперед.

Наша компанія на ринку більше 30 років і завжди наш фокус був на індустріальних рішеннях, для виробництва. Ми велика компанія, ми маємо досвід і фахівців для цифрової трансформації виробництв. Це також є нашою перевагою. Більшість компаній закордоном вже впровадили ERP, але ми маємо зараз проекти в Китаї, Європі, зоні MENA, і ми бачимо, що рішень з глибокою експертизою у виробництві не так багато. У нас є багато наукоємних рішень. Ми постачаємо не прості рішення, ми багато вклали коштів в штучний інтелект, методи оптимізації, різні підходи до вироблення рішень без участі людини, це наш фокус. Виробництва складні для впровадження цих підходів, ми хочемо показати, що у нас є великий досвід в цьому, ми цим досвідом готові ділитись. Ми створюємо центри компетенцій щодо цих рішень, допомагаємо компаніям впроваджувати ці рішення. Історія нашої компанії показує, що ми багато вкладали всі ці 30 років у наукоємні рішення і працювали на перспективу. Наш власний R&D центр по Індустрії 4.0 і зараз працює, це центр з розробки технологій, ми завжди вкладали в свої рішення, ми завжди вкладали у створення макетів, які ми представляли на виставках по всьому світу.

Думаю, що це дає нам кредит довіри, ми багато працювали з великими державними компаніями, з нашими рішеннями працює Укрпошта (60 000 співробітників), Укрзалізниця (400 000 співробітників), Укроборонпром (група компаній), Антонов, Південмаш, КБ Південне, а також з компаніями, відомими у світі, Інтерпайп, який входить до світових лідерів виробництва труб та залізничних колес. Ferrexpo, Нібулон, цей досвід показує, що ми працювали з великим бізнесом, і дає довіру до наших рішень. Великий бізнес не працює зі старт-апами, великий бізнес обирає стабільні рішення, в яких можна бути впевненими, ми маємо багатий досвід таких проєктів.

Ми працюємо в напрямку підвищення ефективності виробництва в рамках Індустрії 4.0, ці напрямки – від давача до прийняття рішення, все працює в системі, з використанням штучного інтелекту. Наш лозунг «рішення без участі людини», ми це просуваємо більше 15 років, наші рішення від датчика до управління, ми сфокусовані на ефективному управлінні, повний цикл.

Ми просуваємо рішення, які потрібні виробництву, підтримці роботи обладнання, ці напрямки є більш специфічними і наш досвід впровадження рішень управління виробництвами з використанням штучного інтелекту є корисним. Тут є попит і менша конкуренція, ніж в сфері ERP. На них є попит у світі, ми їх просуваємо.

L4D: Які ваші головні пропозиції по співпраці для іноземних партнерів?

Олег Щербатенко: У нас тут є велика перевага, ми просуваємо свої рішення як в Україні так і у світі. Ми створили коннектори з SAP, Oracle, IFS. Ми можемо інтегрувати в ці системи свої рішення, і брати на себе вирішення сфокусованих задач для виробництва, керування виробництвом, якість виробництва, надійність виробництва, все, що вкладається в поняття ОЕЕ. У нас такий досвід, підвищення цього показника на 10-20% у закордонних компаніях. Для тих компаній, які сфокусовані на показнику OEE, наші рішення будуть корисними.

Наш кейс з компанією Інтерпайп можна переглянути тут. В цьому проекті здійснено підвищення ОЕЕ на 15%, досягли дуже високий показник виконання замовлень точно в строк, 95 %. Відслідковують логістику з точністю до 1 години. Вони працюють у 82 країнах світу, 80% у них експорт. Звичайно, всі ці показники були дійсними до війни, зараз є деякі складності.

Раніше був такий напрямок розвитку світової промисловості – все виробляли в Китаї, але зараз Індустрія 4.0 змінила підходи до розміщення виробництв. Зараз фактор дешевої робочої сили втрачає свою вагу, сучасні виробництва працюють по-новому, світові гіганти повертають виробництва в свої країни і створюють високоавтоматизовані та роботизовані системи з використанням штучного інтелекту.

Коли ми приходимо на виробництво ми бачимо наступне: компанії купують нове обладнання, верстати, але все одно воно працює з ефективністю близько 60%. Тому що в будь-якому випадку виникають якісь події, які викликають простої, наприклад, невчасне постачання матеріалів, неправильне планування по замовленням. Зараз, як відомо, майже всі виробництва працюють по замовленням, тому потрібно відстежувати кожне замовлення, але якщо їх тисячі – їх потрібно правильно спланувати, щоб не було простоїв. У нас був досвід, з 60% простоїв, ми знижували кількість простоїв на 15-20%, ми працюємо над виявленням hidden factory. Наприклад, є компанія з ОЕЕ 55 %, це середнє по галузі, компанія будує ще один завод поряд, в якого буде ОЕЕ 45 % таким чином компанія зможе виконати всі замовлення, але ефективність буде дуже низькою. замість того, щоб будувати ще одну фабрику ми приходимо і підвищуємо ефективність управління виробництвом (OEE) на 15-20%, доводимо ОЕЕ до 80%, і це дає вражаючі результати для бізнесу.

Ми започаткували Форум по Індустрії 4.0. Transformation в Києві, перший в східній Європі. Ми планували в 2022 Форум на 1 квітня, були знайдені всі спікери, але нажаль війна зруйнувала ці плани.

Підводячи підсумки хочу сказати, що ми продуктова компанія, яка має власний R&D центр по Індустрії 4.0 та Індустрії 5.0, ми шукаємо партнерів, з якими можна ці рішення адаптувати та впроваджувати в іноземних компаніях, це продукти IoT, Predictive Maintenance, Smart Factory. Наші продукти дозволяю компаніям дуже швидко ставати Smart.