Marketing backoffice – формування кадрового резерву в маркетингу для кластерів ІАМ

Маркетинг, а тим більше сучасний цифровий маркетинг – велика проблема більшості інженерних компаній, але також об’єднань які вони утворюють. Дуже яскраво ця проблема проявляється зараз в новостворених кластерах ІАМ. Частково її знімає маркетингова команда АППАУ, яка веде сайти, робить розсилки, продукує корисний контент, ставить стандарти, допомагає з акціями тощо. Власне від цієї команди й походить ідея та перший пілотний міні-проект backoffice, як залучення університетських, регіональних команд і які можуть реально допомагати як новим кластерам, так і їх членам.

Чому backoffice

Back office за визначенням, це частина компанії, яка здійснює функції адміністрування та підтримки персоналом, який напряму не взаємодіє з клієнтами (це робить front office). Зазвичай сюди включають різні служби підтримки – ІТ, бухгалтерії, документообігу, тощо. Що ж таке marketing backoffice? На практиці, в маркетингу також існує величезний обсяг робіт, який стосується фонової підтримки. Наприклад, е-мейл, який комунікує якісь важливі інсайти чи програмну статтю нашої спільноти має прямий контакт з клієнтом більше всього за своїми смисловими повідомленнями й це створюють спеціалісти, які глибоко знають ринок й слідкують за його трендами.  Натомість, все що супроводжує цей процес комунікації створюється іншими спеціалістами:

  • Графічні банери.
  • Вичитка тексту .
  • SEO-оптимізація.
  • Введення в редактор сайту.
  • Верстка та саме розсилка в емейлію
  • Розповсюдження по мережах тощо.

Є ще зовсім невидима для кінцевого споживача робота з базою контактів – її періодична чистка, робота з сегментами, збагачення новими даними.

Все це – елементарні маркетингові операції, які власне в серйозних компанія поділені на окремі спеціальності – є люди які виключно займаються е-розсилками, підготовкою контенту, графічним дизайном і так далі.

Отже, ідея полягає в тому, що навчати на практиці всьому цьому студентів, заодно реалізуючи важливі функції, які в малому та середньому бізнесі просто немає кому виконувати.

Кейс кампаній з ландшафтами ІАМ

Подібна ідея була реалізована у виконавчій дирекції АППАУ в лютому-березні 2021 року. 3 студентів 4-го курсу з КНУ ім. Т. Шевченка з Інституту журналістики, спеціалізація «Цифрові медіа» виконували ряд функцій бекофісу в рамках 3-х регіональних кампаній, які велись виконавчою дирекцією для підготовки EU Industry days та Technology & Innovations days в Миколаєві, Запоріжжі та Харкові.

В функції 3-х дівчат входили наступні завдання:

  • Райтинг, копірайтинг та рерайтинг текстів.
  • Введення в веб-редактор wordpress.
  • Створення е-розсилок в sendpulse.
  • Переклад українських текстів на англійську.
  • Розповсюдження в соц мережах (facebook).
  • Створення прес-релізів.
  • Введення – редагування в е-опитуваннях (limesurvey).
  • Прості редагування в графічних редакторах.
  • Робота з базами даних контактів (mautic).

Куратором, керівником цих робіт були 2 співробітники від АППАУ та університету Шевченка.

Робота була організована дистанційно, з щотижневими планерками, постановкою робіт в trello й також, періодичними навчаннями – зворотнім зв’язком з боку кураторів.

Ось як коментує результати стажування Марта Кір, студентка 1 курсу магістратури “Цифрові медіа” Інститут журналістики:

«Стажування в маркетинговому відділі АППАУ дало мені можливість зрозуміти, як на практиці застосовувати техніки, які я до цього знала лише в теорії. Ми створювали email-розсилки і перевіряли їх конверсію, брали участь у організації та аналізі результатів веб-івентів і заповнювали контентом сайти асоціації, навчились проводити онлайн опитування, й такий досвід пізніше стає дуже доречним, якщо продовжувати кар’єру в маркетингу. Крім цього, я писала і редагувала різнопланові тексти, що допомогло мені розширити свої можливості в копірайтингу».

Результати пілотного проекту

В цілому, виконавча дирекція залишилась задоволеною якістю інтеграції студентів в маркетинг АППАУ. Хоча, курування та навчання займає певний час та забирає ресуси, достатньо 1-го місяця, щоб почалась віддача. Дівчата змогли досить швидко та якісно виконувати ряд завдань, що з одного боку знімали навантаження з менеджерів АППАУ, з іншого – піднімали якість, оскільки чимало з вищевказаних функцій наші менеджери не можуть виконувати через брак ресурсів та часу.

В принципі задоволеними залишились й «клієнти» АППАУ в проекті ClusteRISE – обидва івенти в Запоріжжі та Харкові пройшли досить успішно. Й хоча очікування до залучення цільових аудиторій були вищими, сьогодні очевидно, що в умовах майже повної відсутності маркетингового ресурсу в кластерах на той період в регіонах, без цього бекофісу навантаження та стрес на команду АППАУ був би значно вищим.

Михайло Федак, маркетинг менеджер АППАУ, який передавав свій досвід коментує результати стажування:

« Стажери швидко освоїли цифрові інструменти, які використовує асоціація та перейшли до реальних маркетингових задач. Серед основних можна виділити промоцію та аналітику по EU Industry days та Technology & Innovations. Швидко навчаючись та якісно виконуючи завдання стажери виконали базові KPI, які були поставлені. Також варто відмітити, що в результаті кураторства мені вдалось вдосконали свої навички та глибше зрозуміти техніки.»

Поза рамками дуального навчання

Цей експеримент показує можливості співпраці, до якого АППАУ давно закликає своїх членів університети. В рамках Меморандумів з Центрами 4.0 зобов’язання надавати студентів на практику є навіть в зобов’язаннях університетів. Але на ділі це не виконується – за 8 років активної роботи асоціації, це всього другий раз, коли стажування в нас проходить подібна група (перший раз – це була група іноземних студентів).

Між тим, потреби ангажування додаткового ресурсу є не тільки в АППАУ, наших кластерах чи наших членах. Це величезна потреба самих університетів наших партнерів. Один з топ-10 кейсів розривів інноваційних екосистем, стосується майже повної відсутності інноваційного менеджменту та маркетингу в самих університетах. Отже, виходить на те, що навіть для своїх власних цілей (опис інновацій, ведення сайтів, активні комунікації з ринком, аналітичні маркетингові роботи…) університети не можуть організувати ресурс, яким же володіють. Ця проблема явно загостриться з переходом в статус DIH (Digital Innovation Hubs), – адже в цьому статусі прийдеться в рази більш активно взаємодіяти з ринком.

Що стосується майбутнього працевлаштування студентів, потреба в наших фірмах, особливо експортерах в кваліфікованих фахівцях з маркетингу є насправді великою. Проблема таких спеціалістів тільки в навичках – зазвичай, роботодавці хочуть бачити швидку віддачу в бізнес.

Пропозиція АППАУ – створення Marketing backoffice в регіональних кластерах

Отже, АППАУ пропонує нашим партнерам університетам змінити поточний стан речей й більш активно включатись в створення подібних команд, як в пілотному проекті, що описаний вище.

Варто, також зазначити, що в АППАУ повністю інтегрований сьогодні досвід та компетенції агенції B2B Ray – однієї з кращих на українському ринку в сфері промислового та В2В маркетингу. Впродовж 10+ років агенція накопичувала досвід в вузьких, але дуже затребуваних областях спеціалізації як продуктовий маркетинг, контент-маркетинг, лідогенерація через цифрові канали, управління досвідом клієнта, позиціонування та створення сильної пропозиції цінності тощо. Цей досвід може передаватись кафедрам університетів.

Отже, наші фахівці готові супроводжувати та покращувати рівень університетських команд й саме для потреб наших партнерів кластерів та наших окремих членів, які потребують також такого ресурсу. Типовий «полігон» для зростання навичок та знань буде включати:

  1. Практику контент-менеджменту на численних веб-ресурсах (стандарт – wordpress).
  2. Освоєння е-розсилок (sendpulse).
  3. SMM (Facebook, telegram, linkedin, twitter).
  4. Створення та керування міні-кампаніями лідогенерації (включно зі скорингом лідів, та проведенням акцій по залученню).
  5. Ведення рекламних кампаній в google adwords та в facebook.
  6. Створення графічних елементів та веб-дизайн.
  7. Освоєння практик по управлінню клієнтським досвідом.

З боку університетів необхідно:

  1. Виділення 1-го викладача – куратора групи студентів.
  2. Виділення від 3 до 5 здібних та вмотивованих студентів, готових до освоєння нових навичок.

Період стажування – від 3-х місяців та більше.

Найголовнішими потребами сьогодні є наступні:

  1. Формування маркетингової команди для DIH / Центру 4.0 КПІ ім. І. Сікорського.
  2. Аналогічно – для Запорізького регіону, – це пропозиція для «Запорізької політехніки».
  3. Для Харкова – вибір має бути зроблений на базі 1-го або кількох ЗВО.
  4. Окремо – ми можемо також ангажувати команди під бізнес окреми фірм, наших членів (перелік уточнюється)

В разі покращення результатів окремих комерційних фірм, можлива фінансова винагорода. Окремо, АППАУ та кластери можуть виділяти окремі бюджети на ведення маркетингових робіт, якщо такі виконуються якісно й значних обсягах. Для наших кластерних координаторів також варто зазначити, що на їх стороні залишаються все-ж завдання створення експертного контенту, координація та планування, оркестрування в рамках членів спільнот. Але так чи інакше – мова про командну роботу, де ролі та функції завжди гнучко адаптуються під склад команд.

Для уточнень питань співпраці, звертайтесь на info@appau.org.ua

Для реєстрації в програму використайте форму:

 

Виконавча дирекція АППАУ