Підсумки березня – connecting the dots

Темп та різноманіття подій вимагають інколи зупинятись та оглядатись. Щоб зрозуміти, чи туди біжимо й що далі. Тому будемо щомісячно підсумовувати найголовніші речі.Думаємо, що це важливо й для наших членів, які так само мають власний високий ритм та завантаження, й зрозуміло – часто не встигають за нами.

Будемо разом шукати в подіях, що минули певні маркери, що можуть вас надалі орієнтувати та направляти в роботі.

Отже, що було в березні? – згрупуємо відразу по напрямкам діяльності й розставимо акценти.

Ключові події березня – по напрямкам

А. Розвиток інноваційних екосистем. Мережа Центрів 4.0, робота з ВНЗ

Багато подій в цьому напрямку – одні планували самі, в інші – нас залучали партнери. Подаємо в порядку найголовніших:

  • 2 круглі столи в Харкові (13.03) та Івано-Франківську (30.03) продемонстрували високий потенціал регіонів та їх готовність до співпраці. І якщо в Харкові (ХАІ) – інжиніринговій столиці України, – це було цілком очікувано, то Івано-Франківськ (ІФНТУНГ) здивував як якісним складом, так і рівнем дискусії. В ньому вперше яскраво й консолідовано проявили себе 2 нафтогазові велетні – «Укрнафта» й «Укргазвидобування». Обидва задекларували ясний курс на Digital Oil & Gaz (applications) й готові до співпраці з ринком.
  • Але чи готові самі інтегратори – розробники та вендори? Пілотний проект АППАУ, що має мобілізувати команди ВНЗ до співпраці з ринком, прийшлось в березні добряче «штовхати» – заявити про свої use cases зі сторони ринку виявилось особливо нікому. Ми заледве знайшли 4-х інтеграторів, хто погодився дати свої ТЗ командам ВНЗ. Стиковка вже цих ТЗ – хоча б з тими ж замовниками з Нафтогазу потребуватиме ще нових, додаткових зусиль. Очевидно – замовники хочуть кінцевого продукту (4-нульних рішень), в той час як ніхто з ринку серйозно не налаштований на довгі цикли розробок таких рішень. І де все починається з грунтовних use cases. Простіше кажучи,

    на ринку немає усвідомлення, що інноваційні цикли та розробки R&D (що замовників, що розробників) дуже слабкі й ніхто не спішить їх покращувати.

  • Інший дотичний проект до ІІоТ (синонім 4.0) був в рамках спільного проекту з польськими партнерами по розвитку кластерів в ІоТ-ІІоТ. Ми мали чудову нагоду подискутувати ряд гострих питань з членами АППАУ, обмінятись думками, разом виступити на євро-конференції (про це нижче) й відвідати 3 партнерські HUBs в Києві. До цієї події була остаточно сформована партнерська мережа, запущена сторінка на Facebook та отримані перші результати опитування про стан ІІоТ в Україні. Більше про цей проект – на вказаній сторінці.

В. Співпраця з урядовими організаціями – лобіювання та піар АППАУ та руху 4.0

Декілька подій партнерськими організаціями пройшли з питань створення інноваційних екосистем разом з науковцями та МОН. 1 березня відбувся великий круглий стіл в HUB 4.0 по створенню інноваційних екосистем за участю ВНЗ та НАНУ, що провела Агенція Європейських Інновацій. АППАУ представила там свої пропозиції до МОН, головною з яких є мережа центрів 4.0.

21 березня відбулись парламентські слухання, на яких ми мали честь представити свою позицію з питань розвитку інновацій в Верховній Раді України.

Інший дотичний проект – це ведення прямого індустріального діалогу з ЄС (єврокомісіями з Брюсселю). Тут АППАУ виступає в об’єднаній команді  декількох ключових, зацікавлених гравців, включно з МЕРТ. Крім внутрішніх нарад, ми мали можливість виступити на великому європейському форумі кластерів, що відбувся в Києві 27-28 березня. Зустріч була надзвичайно корисною з точки зору контактів, та розуміння як працює ЄС в розвитку подібних кластерних рухів та структур. Деякі члени АППАУ вже отримали ці контакти та відповідну інформацію щодо партнерів в ЄС.

С. Проекти співпраці #ДієвеПартнерство

1) Зібрання ТК 185 (5.03) визначило 5 головних стандартів на 2018. Це МЕК 61512 – АСУТП періодичних процесів, МЕК 62443 – кібер-безпека в АСУТП, МЕК 61508 – функціональна безпека в АСУТП,  МЕК 62264 – інтеграція систем по вертикалі підприємства (АСУТП-МЕS-ERP), ISO 22400 – виробничі КРІ та ISA 101 – людино-машинний інтерфейс. Групи по цим стандартам майже всі заповнені – отже, залишилось виконувати намічені плани.

2) Співпраця між ВНЗ рухається по своїй програмі – перш за все мова про Технічні Дні Автоматизації (ТДА), перший з яких пройшов в КПІ в середині березня. Цікава тема «про помилки» викликала чималий інтерес, але найголовніше, що естафета ТДА триває.

3) Нова Рада 4.0 зібралась в КПІ 23 березня й затвердила на 2018 новий склад органу управління, – разом з новими цілями та завданнями. 2-ий склад Ради – на відміну від 1-шого – має значно більше промисловців, науковців, а також вже визначених Центри 4.0. Одне з найважливіших рішень – це визначення відповідальних за Ринки та Технології 4.0. приємно що відразу декілька членів АППАУ зайняли ключові позиції – це ITEnterprise, SoftElegance, Лабораторія «Міронафт», кафедра АКІТ НУХТ. За нами залишилась також половина позицій (напрямків) в маркетингу, а також інвестиційний менеджмент. Детальніше про прийняті рішення – тут.

Натомість, дещо дивною виглядала реакція наших провідних брендів на цю подію та подібні. Тобто, її (реакції) не було – ніякої. Опитування учасників спільноти на Facebook дало таку оцінку – «Бренди не мають бачення в розвитку Індустрії 4.0 в Україні». Якщо це так, – то на фоні явної еволюції великих замовників, в нас назріває прецедент – відповідати на їх питання скоро буде нікому. Адже інтегратори – як показує вже їх реакція на пілотний проект з ІІоТ, – теж ще не готові. Все це припущення, які легко пояснити зайнятістю, але подібні «сигнали» йдуть не вперше.

D. Нові члени та партнери

І ще одна приємна новина – нас стало більше на 1-го гравця з ІТ-ринку, – до АППАУ приєдналась компанія SoftElegance, – відомий гравець в сегменті Data Science для Нафтогазового комплексу ринку США. Їх вхід в АППАУ – на фоні створення нової Ради 4.0 та початку масових рухів на вітчизняному ринку, дуже вчасний й потрібний для наших замовників та всього руху. Адже вже очевидно –  попит на партнерства ІТ-ОТ з часом тільки набиратиме темпів.

Головні маркери березня

Отже, які головні маркери березня – ті події, що задають нам нові виклики, але також вектори та горизонти розвитку? Наш рейтинг наступний

№1 – це круглі столи в Івано-Франківську та Харкові. Разом, вони чітко окреслили та підтвердили можливість створення не просто регіональних центрів 4.0 – а Центрів галузевих компетенцій. Абсолютно очевидно відтепер, що це можливо в багатьох регіонах.

№2 – це концептуалізація школи стартапів та запуск першого пілотного проекту по визначенню  топ-10 застосувань в ІІоТ. Незважаючи на всі труднощі цього запуску – можна вважати це вже доконаним фактом, – в нас є команди як з боку ринку, так і з боку ВНЗ і в травні ми побачимо результати. І це – дуже серйозний крок вперед до кращої співпраці ринку з ВНЗ.

№3 – це, безумовно, вихід кейс-стаді ITEnterprise про реалізацію на Харківському заводі «ФЕД». Ця спільна робота вказаних партнерів разом з АППАУ відкриває серію кейсів в області 4.0 в Україні. Власне, – це також перший професійний опис реалізації хайтек, який описує на стільки технічну частину, як зв’язок фінансово-економічних показників з технічними рішеннями, й все це в певному конкурентному середовищі. Нам залишається тільки чекати наступних – впевнені, що до кінця року їх буде більше.

№4 – переформатування руху 4.0 – відтепер ми говоримо про значне посилення промисловими гравцями й новий орган управління. Будемо поки обережними з оцінками переспективи, але це вже безумовно маркер з точки зору усвідомлення власних позицій та амбіцій гравцями ринку.

№5 – поява АППАУ в Верховній Раді з питань розвитку інноваційних екосистем, а також на європейському саміті кластерів. Мова не тільки про наше визнання, – але й про нові можливості лобіювання на вищому рівні. Так – як це давно вже робить ІТ-галузь.

Три головні Takeaways (напрямки дій) від березня

Для чого потрібне визначення подібних маркерів? – звісно, для того, щоб оперативно налаштовувати ваші стратегії та тактики. «Маркер» – це просто сигнал можливого нового тренду, нової важливої зміни. Якщо ви пропускаєте його, якщо ніяк не реагуєте – ви втрачаєте.

Отже, «що це все означає для вас» – що потрібно робити й змінювати:

  1. Відслідковуйте, аналізуйте та синтезуйте різні події, – так як і ми це робимо

Круглий стіл, що пройшов 30 березня в навчальному Центрі «Сіменс» ІФНТУНГ (не тільки без «Сіменс-Україна», але знову і знову – без їхніх місцевих інтеграторів), справді дуже показовий в плані того, що ця здатність аналізувати та синтезувати важливі події є низькою серед більшості учасників ринку. Простіше кажучи, чимало бізнес можливостей гравці втрачають «просто так». Все як в тому анекдоті про 2-х лісорубів – «хіба не бачите, що ми зайняті – відійдіть й не заважайте». А між тим, механізм запобігання цьому дуже простий – це планування наперед й визначення пріоритетів. Адже всі наші плани та проекти відомі за 1-2 місяці наперед.

2. Зокрема, швидше інтегруйтесь в регіональні та галузеві екосистеми, що набирають обертів навколо вже заявлених Центрів 4.0, а також в нову Раду 4.0. Для виконавчої дирекції абсолютно ясно навколо яких центрів вибудовуються чи будуть вибудовуватись конкретні ланцюжки доданої цінності. І не тільки технологічних, але й галузевих. І які (екосистеми) ми швидко будемо орієнтувати на європейських партнерів, включно з грантовим фінансуванням. Ваша проактивна позиція має проявлятись вже сьогодні, й саме по відношенню до тих стратегічних моментів та викликів, що вже зрозумілі:

  • Як запускати власні інноваційні цикли (для вендорів – покращувати практики NPL)
  • Як краще та швидше кооперуватись в цих циклах – і з ким
  • Як швидше нарощувати власні здатності (capabilities), включно зі здатністю реагувати на можливості швидше й точніше

3. Нагальною потребою є прискорення в формуванні здатності інжинірингових компаній та вендорів формувати якісні use cases. Ми бачили цю (не) здатність минулого року в програмах Н2020, в конкурсі 4.0, – а зараз в проекті ІІоТ. На цьому фоні закінчений кейс-стаді IT-Enterprise говорить і про різницю двох сегментів (IT vs АСУ ТП) й про те, що лідери тільки нарощують відрив. Так завжди буває й буде – аж поки організація не почне звертати серйозну увагу на власні функції Розвитку бізнесу та Продуктового маркетингу. Поки що вони на низькому рівні в більшості наших членів, і це безумовно, зона росту на 2018. Як сказав, один з учасників слухань в Верховній Раді, – «як цифрову трансформацію можуть робити компанії, що самі не є цифровими?». До цього можна додати тільки те, що термін «трансформація» означає досягнення набагато кращих показників бізнесу – ніж це робилось до цього. Отже, вивчайте техніки та методики складання use cases – травень та фінальна конференція по ІІоТ вже скоро.

Якщо підсумувати всі 3 заклики до дії – то однієї фразою це звучить як connecting the dots.

Виклик з’єднувати людей та острівки кращих компетенцій, досвіду та знань в більш широкі та потужні інноваційні екосистеми – спільний для наших лідерів.

Адже з вищенаведеного очевидно, що зараз мало хто з’єднує завдання Нафтогазу – з Центрами компетенцій 4.0 – й з пілотними проектами типу ІІоТ.

Тому ставимо разом подібні завдання як пріоритетні в нашій спільноті – вони є актуальними для кожної галузі.

Ну а наші очікування в квітні – вже традиційні й пов’язані з найбільшими виставками промислової автоматизації, – в Україні Elcom / EIA й світової – в Гановері.  Готуємось й до скорих зустрічей!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *