Співпраця та партнерство – Next Level

На днях АППАУ оголосила про початок флеш-мобу «Партнери по розвитку». Мова про спільні ініціативи декількох партнерів, що реалізують короткострокові акції, але які мають стратегічний характер. Ця подія може стати дійсно переломним моментом для багатьох учасників ринків промислових АСУ – ІТ.

Адже нашу здатність об’єднуватись добре показав 2016. Але об’єднання, ентузіазму та одних декларацій ще замало для досягнення результату – вся постмайданівська Україна нам щодня про це нагадує. Потрібні ДІЇ. Конкретні, ефективні дії, що ведуть до якісних змін. Отже, давайте глибше розглянемо те, що відбувається в цій області.

Які ініціативи вже на марші

АППАУ розкручує та пристосовує до наших реалій слоган цифрової революції – Think big. Start small. Scale fast. Оскільки наші стратегічні проекти добре визначені по 4-м напрямкам, ми просто дивимось, що відбувається «знизу» – чи дійсно є хоч якась реакція на всі активності, які проведені напередодні. Чи дійсно є дії, а не просто декларації або одна критика поточного стану. Виявляється є і часто це навіть несподівано. Нижче ми надаємо перелік 5 найбільш цікавих ініціатив, що вже запущені. Головна їх особливість в тому, що конкретний гравець ринку бере на себе конкретні зобов’язання по виконанню дії Х – але яка справді має стратегічне значення й легко масштабується.

1. ABB-Ukraine (ТОВ «АББ Лтд») запускає ініціативу «Кращі практики для Харчової та переробної промисловості», націлену на передачу досвіду та кращих практик по розвитку ринку цього світового лідера в електротехніці та пром. автоматизації. Серія «коротких дій», що АВВ розглядає в 2017, націлена на вирішення 2 стратегічних проблем всього ринку АСУ ТП:

a. Багато інвесторів та власників ігнорують потенціал вітчизняних машинобудівників та інтеграторів (OEM & SI) – і, як правило, все обладнання й інжиніринг йдуть з-за кордону. В основі цього є дійсно низька конкурентоздатність багатьох наших ОЕМ-SI, їх недостатні знання та використання сучасних стандартів та технологій. Але є й інший фактор – елементарне незнання замовниками тих кращих прикладів та пропозицій, що вже є в Україні.

АВВ має один з кращих продуктових портфелів світового рівня – на фото робот АВВ на виробництві печива (відео). Й в Україні є вже декілька інтеграторів, які вміють впроваджувати такі складні речі в виробництво.

b. Існують чисельні викривлення в інформаційному просторі, коли надто багато розмов про сільське господарство (SmartAgro) й при цьому нуль уваги до Харчової та Переробної. Відповідно, мас-медіа та чимало керівників самі собі суперечать – не можна критикувати ефект деіндустріалізації, й водночас – весь час говорити про сільське господарство. Потрібно в рази збільшити фокус на переробній й показувати які технології потрібні там.

АВВ разом з АППАУ та асоціацією AgTech запропонує ринку серію акцій (спільні тренінги, семінари, конференції), направлених на розкриття потенціалу власних технологій та рішень, покращенню конкурентоздатності місцевих виробників та зміні дискурсу в мас-медіа.

2. Festo-Ukraine запропонував провести в рамках технічного фестивалю TechFest, що проводить Interpipe в вересні, змагання студентських та професійних команд пром. автоматизації в форматі World Skills. Ці дія має стратегічний характер, оскільки стандарти та кваліфікаційні норми багатьох інженерних спеціальностей в Україні не встановлені. Festo є лідером на ринку навчальних послуг в АСУТП, й з минулого активно працює разом з World Skills та АППАУ, щоб змінити ситуацію в цій області. Акція з Interpipe дозволить залучити чимало металургів та почати встановлювати ці кваліфікаційні норми.

TechFest 2016 зібрав минулого року понад 10 тис чол. й були представлені найрізноманітніші теми хай-тек (на рис.). Interpipe блискуче продемонстрував потужності великого бренду й, зокрема те, як потрібно робити маркетинг інновацій. Водночас, промислові сегменти та їх тематика були представлені недостатньо. Команди Interpipe та Festo вже почали співпрацю в цьому питанні.

 

3. Одеська національна академія харчових технологій (ОНАХТ) планує цього року 2 великі акції – проведення фестивалю Робототехніки в липні, а також проведення разом з компанією Camozzi міського конкурсу на кращу мехатронну систему. В цьому прикладі ми бачимо багаторівневе партнерство – з виробниками, міською владою та місцевими медіа, та також з іншими асоціаціями як АППАУ.

Laboratoire

Лабораторія робототехніки та мехатроніки – одна з кращих по оснащенню в Україні. Але головна її відмінність – це широкий спектр активностей та партнерств, – від дітей шкільного віку до промислових підприємств.

 

4IT-Enterpise спонсорує переклад та видавництво книги «4-а промислова революція» Клауса Шваба. Організатор перекладу – АППАУ. Розмов в нас про 4-у промислову багато – а от популярної літератури вкрай мало. Акція IT-Enterpise – АППАУ внесе вклад не тільки в вирішення цієї проблеми, але й приверне увагу бізнес-спільнот до проблем випуску науково-популярної літератури українською мовою. Вихід книги очікується влітку 2017.

n-KLAUS-SCHWAB-628x314

Клаус Шваб – засновник та президент Світового економічного форуму в Давосі. Хвиля 4.0 в Україні почалась минулого року саме з Давоса, й книга Клауса Шваба (на фото – в його руках) про 4-у промислову революцію стала настільною як для економістів, так і промисловців багатьох країн.

 

5. Олександр Пупена з НУХТ разом з АППАУ ламає уявлення ринку, що ВНЗ не здатні видавати нові навчальні продукти, що потрібні для розвитку ринку. У квітні буде проведений тренінг по ISA 88 (IEC 61512) – це перший комерційний курс по стандартах IEC/ISO, що мають відношення до сучасних концепцій та розвитку АСУТП. Він є «брендо-незалежним», входить в ряд стандартів Індустрії 4.0 й націлений на покращення гнучкості різноманітних рецептурних виробництв, перш за все, у харчовій та переробній промисловості. Раніше подібні курси АППАУ проводила з закордонними провайдерами, – відповідно вартість була надто високою та недоступною для багатьох учасників ринку.

Standart-MEC

На відміну від російських органів стандартизації, українські значно відстають в гармонізації зі світовими стандартами – наші промисловці й досі користуються ГОСТ-ами (ДСТУ) минулого століття. Для вирішення цієї проблеми АППАУ створює власний технічний комітет, де МЕК 61512 та МЕК 82264 (ISA 95) йдуть першими для виводу на рівень ДСТУ. Водночас є гостре питання – хто буде куратором тих чи інших стандартів? Поки що перелік подібних технічних експертів дуже малий.

Окремо в цьому огляді відмітимо ініціативу журналу «Метал-Кур’єр» яка де-факто вже реалізована. Вони підготували та випустили окреме видання, повністю присвячене перспективам Індустрії 4.0 в Металургії. АППАУ допомагала контентом, а також розмістила свій огляд по Україні (більшість матеріалів йдуть по російському ринку). Подібні видання дуже потрібні по всім галузям, якщо ми хочемо популяризувати технології 4.0 на керівників різного рівня. Зміст журналу нижче також цікавий та показовий для розуміння «де ми» по  відношенню до РФ.

contents-revu-MC

***********

 

Відмінність всіх цих вищенаведених прикладів від поведінки інших гравців, які також декларують свою підтримку якраз в тому, що лідери роблять конкретні речі, беруть на себе зобов’язання та відповідальність. Інша важлива риса – всі вони мають відношення до вирішення критичних проблем розвитку ринку промислових АСУ та ІТ. Подібних ініціатив вже набирається в нашому пулі 2017 більше десятка. Й це різко контрастує з певними настроями в окремих кругах нашої спільноти, де роздається одна критика або ж навпаки – «комсомольський» ентузіазм та пусті заяви. Але коли до діла – всі щезають.

Де є резерви та розриви

Резерви – тобто потенціал росту партнерства, лежить перш за все в 3-х речах, які мають відношення до ваших здатностей (англ. – capabilities)

  1. Індивідуальна здатність мислити в «стилі givers»: ми ясно бачимо, що ті, хто вже включився мають інші парадигми мислення – це «еко-стиль», – вони завжди готові щось віддати першими (givers, not just takers). Цікаво, що цей стиль визнається в нинішньому світі найбільш конкурентоздатним. Й звісно він протиставляється традиційно хохляцькому (не українському!) «шо я з цього буду мати» (takers).
  2. Рівень персональної проактивності – в наших лідерів набагато вищий. Дійсно – «під лежачий камінь вода не тече». Лиш нагадаємо, що «проактивність» – це не просто будь-яка активність. Термін апелює до відповідальності – «Я беру на себе відповідальність за ці дії та результати».
  3. Організаційні здатності та навички в Business Development: наші лідери вміють бачити та фокусуватись на ринкових можливостях. Це позитивне бачення світу, де навіть «проблема – це можливість». Але при цьому вони добре розуміють межі своїх власних можливостей – тому пошук партнерів, хто міг би доповнювати їх в реалізації цих можливостей в багатьох колег включається майже автоматично. А для реальних дій потрібна також та сама «політична воля», якісна аналітика (широке бачення можливостей) та хоча б мінімальний ресурс – тому ми й говоримо в даному випадку за організаційний, а не індивідуальний рівень.

Отже, – думати в стилі givers, покращувати рівень проактивності та рівень навичок в розвитку бізнесу, – це головні резерви учасників ринку. Тому, якщо ви хочете прогресувати швидко, зверніть в першу чергу, увагу на ці здатності та їх носіїв в своїй організації.

Розриви або ж нестача пропозицій в уже виявлених ініціативах й щодо стратегічних напрямків розвитку, які вже вироблені в АППАУ, в русі 4.0, а також Digital Agenda Ukraine ми бачимо в наступних категоріях

  1. Залучення кінцевих замовників та їх перемикання з «проектного режиму» на «режим розвитку»: крім Interpipe та АМКР, ми не бачимо жодної великої промислової групи, яка б реально включилась в вирішення проблем розвитку пром. автоматизації в Україні. Все – дуже короткостроково та в рамках поточних проектів. Спробуйте знайти щось в області технічних стандартів, прискорення інновацій, підготовки кадрів, співпраці з провідними інтеграторами та розробниками і т.п. Це при тому, що чимало перших керівників великих підприємств публічно сьогодні ратують за розвиток 4-ої промислової, сучасні технології та ре-індустріалізацію. Й при тому, що вони мають прекрасні ініціативи в області соціальній відповідальності, великі відділи АСУ-ІТ, потужні піар-ресурси і т.д. Чому б не зробити щось конкретне й разом, панове, що має відношення до вирішення величезної кількості проблем розвитку в хай-тек на ваших підприємствах? Й що не стосується великої політики чи пільгових умов оподаткування? Сучасні промислові АСУ мали б бути суттєвим фактором вашої конкурентоздатності. Натомість, ми бачимо, що стратегій в області цифрової трансформації майже ніде немає, а наше відставання від світу тільки зростає.

AMKR-Team

Команда АМКР в кінці 2016 першою в Україні розробила власну стратегію руху в Індустрію 4.0 – це є гарним прикладом для наслідування всіма промисловцями. Водночас, ніяких активних рухів по іншим великим підприємствам в напрямку 4.0 не видно.

2 Залучення системних інтеграторів: аналогічно виглядає позиція провідних інтеграторів. Власне – це найбільш прихильна та дружня наша спільнота в АППАУ, але з моменту серпневої зустрічі, де інтегратори блискуче себе показали й стали каталізатором змін у відносинах з вендорами, пройшло вже багато часу. Всі ми сьогодні очікуємо дій – а не просто декларацій. Хакатони минулого року на АМКР яскраво продемонстрували проблеми на стороні інтеграторів – низький рівень інновацій, слабка проактивність та здатність до кооперації. Звісно, узагальнення тут зайві – в нас є чимало прекрасних, сильних гравців. Але – ну справді, – що й від кого показати в плані розвитку, – потрібно дуже-дуже шукати… І за виключенням 1-3 фірм, – більше ми не знаходимо.

Є також інші виклики, але я б фокусував найбільше на цих двох. Вони є справді тривожними – якщо ні замовники, ні інтегратори не ініціюють (майже) нічого по розвитку ринку промислових АСУ-ІТ, не співпрацюють разом, то хто ж тоді це буде робити? Що можуть зробити вендори без них? Чи може цей головний ланцюжок створення цінності реально розвивати екосистему ринку промислових хай-тек, коли все виключно короткостроково – «від проекту до проекту»?

Флешмоб #ДієвеПартнерство

Отже, заклик АППАУ – це «менше пафосних слів, – більше конкретних справ й в стратегічному руслі розвитку». Сьогодні будь-хто може піаритись на темі 4.0 чи ре-індустріалізації, критикуючи при цьому всіх підряд, – починаючи з уряду й закінчуючи «низькою культурою ринку». Набагато важливіше робити щось для розвитку на своєму рівні, в своєму крузі. Й разом з партнерами – оскільки думка про «самостійне вирішення» складних проблем, які ми всі маємо, є великою утопією. Особливо – в наших українських умовах. Важливо також пам’ятати, що мова не про знижки для чергового проекту – короткостроковий фокус всім набив оскомину і це одна з головних причин наших «голодних ігор».

З 1 березня ми запускаємо флешмоб #ДієвеПартнерство. Ми запрошуємо до цієї акції всіх бажаючих!

Порядок дій наступний. Спочатку – й це найважливіше, – потрібно виявити в своїх планах 2017 – або ж ініціювати 1-2 конкретні дії, що мають стратегічний характер та проводяться разом з партнерами. Перелік пропозицій та ініціатив від АППАУ, що вже запропоновані ви можете знайти тут – цей документ дасть вам орієнтацію про що мова, також ви можете просто приєднатись до тих ініціатив, що вже початі іншими партнерами! Важливо узгодити з партнерами деталі та подачу інформації – назва, яка ринкова проблема вирішується, що саме буде відбуватись, роль кожного з партнерів. Після цього ви можете запускати ваш флешмоб в Facebook – дії наступні

  1. 3-5 фразами описати свою ініціативу – що й чому ви робите
  2. Приєднати фото чи картинку, що найкраще відповідає вашій ініціативі (продукт, фото з події, просто слоган чи мем…)
  3. Запостити її в групі Фейсбук АППАУ або на своїй сторінці з хеш-тегами #Дієве партнерство та #ThinkBig_StartSmall_ScaleFast

Ми будемо вести перелік ініціатив й 3 кращі отримають спеціальні призи на нашому Форумі лідерів 16 березня. Окремо – на форумі ми надамо можливість кожній команді представити свою ініціативу. АППАУ може допомогти в декількох речах – генерації ідеї, координації з партнерами та самій промоції. Дата останніх заявок – 12 березня.

Приєднуйтесь, колеги, – Start small – це зовсім неважко. Багато хто з вас вже робить щось корисне – не тільки для себе, а для розвитку всього ринку. Наша акція просто фіксує ці речі і саме в напрямку покращення партнерських відносин. Зробіть крок вперед до наступного рівня співпраці.

Ген. директор АППАУ Юрчак Олександр

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *