Майже три десятиліття підприємство виробляє теплове обладнання, зокрема, котли різної потужності. Накоплено колосальний досвід, побудована розгалужена мережа партнерів і представництв, клієнтам пропонуються як перевірені часом, так й інноваційні рішення. Кредо компанії – максимальне наближення високотехнологічного опалювального обладнання та сервісу до споживачів у всіх регіонах України. Для клієнтів це – збереження 7,2 млрд. м³ газу щороку.
Про враження від конкурсу та його результати для підприємства знову поговорили з Сергієм Юзваком, технічним директором СП «Укрінтерм».

– чи вдалось досягнути поставлені цілі?
Цілком. Це були як публічні цілі, що вимагалися в проєкті, так і наші власні, орієнтовані на компанію. Ми розібралися в потрібній цифровій технології і побачили реальну користь від неї для себе. Це те, що вимагав грант. Крім того, ми отримали досвід європейських грантових проєктів – їх організації, процесу виконання, постановки результату.
Ми очікуємо як зростання власних компетенцій, так і досягнення чисто бізнесових аспектів – більшу впізнаваність за кордоном саме як високотехнологічної компанії. Ми поставляємо продукцію, нас там знають. Але цей проєкт розширює наше портфоліо, робить нас більш відомими.
– як «виросла» технологія за цей період, чи готова вона до промислового використання?
На початку проєкту у нас було чітке уявлення, що ми хочемо отримати і навіщо. Ми хотіли інтегрувати наше обладнання (котли) в цифровий світ, і ми цього досягли. Наш цифровий двійник вже відтворює поведінку реального котла з потрібною нам точністю. Ми можемо віддалено спостерігати за установкою, діагностувати її стан по графіках і журналах подій, бо все пишеться й зберігається. Нам допомогли розробити математичні моделі (кафедра Автоматизації енергетичних процесів КПІ ім. Ігоря Сікорського), і тепер чітко видно, чи відповідає реальний режим роботи розрахунковому. А якщо не відповідає – є можливість швидко розібратися в причинах, усунути їх і привести систему в належний стан. За цим завжди стоять гроші – або вартість обслуговування, або економічна вигода для клієнта. Або, навіть, все разом.
Звичайно, коли ти починаєш реально виконувати проєкт – відкриваються як нові особливості, так і нові проблеми. Кожний крок розробки, експериментів, ідей – це важка праця, створення чогось нового. Немає проблеми написати програмний код – є питання, що він має робити і навіщо. І трубу під потрібним кутом вигнути – це рутинна робота. А от знайти цей кут – ось тут і криється новизна. Потім ви поєднуєте окремі ідеї і бачите, що разом вони можуть дати щось більше. З’являється якийсь азарт.
Зараз ми набираємо статистичні дані, вносимо зміни в технічне забезпечення, допрацьовуємо програмну складову. Вже скоро наші партнери зможуть почати тестування, а далі й використання для своїх потреб.
– можете детальніше розказати, що саме робить ваше рішення? Чи що воно собою представляє?
Для своєї лінійки конденсаційних котлів ми розробили цифрового двійника, який відтворює важливу для нас поведінку кожного екземпляру обладнання. Задача котла – забезпечити потрібну температуру води в системі опалення. А от яка саме температура потрібна – визначається багатьма факторами. Тут і схема опалення, і властивості приміщень, й інженерні рішення, і навіть погодні умови. Тому для економічності експлуатації, а саме забезпечення конденсаційного режиму роботи, коли додаткове “приховане” тепло виділяється з продуктів згоряння під час їх конденсації, варто ці фактори врахувати.
По суті своїй цифровий двійник – це програмне забезпечення, яке постійно пов’язане зі своїм реальним двійником, обмінюється з ним даними, структурує і аналізує їх. Фактично всередині багато різних програмних і апаратних технологій, які мають працювати разом. Тут і бази даних, і комунікаційні технології, протоколи та інтерфейси, засоби симуляції, візуалізації, побудови сценаріїв. Це така цифрова парасолька, яка дозволяє зібрати всі інструменти в одному місці. Наприклад, локальний контролер, встановлений на котел, періодично надсилає інформацію на сервер про всі параметри. Ці дані зберігаються, щоб, за потреби, можна було їх проаналізувати. Одночасно з цим показники датчиків і стани механізмів порівнюються зі значеннями, які розраховані на моделях. Якщо є значне відхилення – це ознака, що треба з’ясувати причину. Звичайно, необхідність привернути увагу інженера також визначає сам цифровий двійник. Немає потреби постійно слідкувати за показниками, але якщо вже така потреба з’являється – ви маєте всі дані, щоб швидко оцінити ситуацію. Ми можемо проаналізувати різні сценарії на віртуальному об’єкті, знайти потрібні режими, і встановити їх на обладнанні. У перспективі ми плануємо додати ще й геометричні моделі і надати доступ до них проєктним організаціям. Тоді, вже під час розробки комплексного рішення, в якому планується застосування нашого обладнання, можна буде швидко отримати результати теплотехнічних розрахунків та будівельні креслення. Перевірити різні варіанти параметрів, конфігурацій, щоб система опалення була якомога якіснішою.
Розробка подібного рішення – це тривалий і цікавий процес. Далі двійники будуть працювати ще краще, бо інформація, яка збирається зараз, буде основою для навчання штучного інтелекту.
– що необхідно для виведення рішення на ринок?
Зараз ми знаходимося на TRL7. Так, ми тепер розуміємося в рівнях готовності технології (прим.: TRL – Technology readiness levels – методика визначення готовності продукту до ринку). Ми показали працездатність свого рішення в умовах, максимально наближених до реальних. Цифровий двійник працює в нас в цеху та допомагає опалювати виробничі площі. Для ринку необхідна готовність сприймати рішення, потрібна популяризація. Причому як цифрових двійників в цілому, як класу, так і нашого рішення. Тут ще є над чим працювати в технічному і маркетинговому планах. Я думаю, що наші клієнти вже скоро перейдуть зі стадії «ого, а так можна було?» до «це реально зручно і потрібно, включіть в типову поставку». Великі надії ми покладаємо на просвітницьку діяльність Центр 4.0 КПІ DIH, АППАУ та громадських об’єднань – чим більше людей і компаній будуть обізнані про нові технології, тим легше буде ці технології впроваджувати на наших підприємствах.
– які ринки ви розглядаєте?
Перш за все ми орієнтуємося на український ринок, але не обмежуємося ним. Тут, до речі, проявляється ще одна перевага конкурсу – ми тісно взаємодіємо з представниками кіл технологій та бізнесу європейських країн. Вони добре орієнтуються в рівні впроваджених у них технологій, і їхнє схвальне сприйняття – це сигнал, що рішення буде цікаве і в Євросоюзі.
– чи є зацікавленість в інноваційному рішенні компаній-партнерів?
Звичайно. Ми багато років вибудовували свою партнерську мережу, у нас є представництва і сервісні компанії в багатьох областях країни. Їм цікаво отримати новий інструмент, який допомагатиме краще виконувати свої задачі. Орієнтація на них була однією з причин розвитку цього проєкту. Погодьтеся, що набагато зручніше побачити реальні графіки з установки на своєму смартфоні і оцінити ситуацію, ніж 30 хвилин витягувати інформацію з клієнта по телефону. Або щоб установка сама вчасно нагадувала про обслуговування. Це дешевше, ніж усувати причини поломок або переплачувати за паливо.
– чи є плани розвивати інші складові виробництва, адже, скоріш за все, реалізація однієї складової виробництва вимагатиме змін і інших складових?
Ми вже поступово готуємося до цього. Ще невідомо, які саме зміни і в якому порядку будуть, але вони точно будуть. На нашу думку, тільки в комплексі з організаційними змінами можна отримати максимальну користь від цифрових технологій. Немає сенсу отримувати графік зміни температури на смартфон, щоб потім перемалювати його в паперовий журнал і покласти в папку на зав’язках. Почавши вже зараз, ми виграємо собі час для м’якого, послідовного розвитку. Ми накопичуємо і дані і розуміння того, як вони впливатимуть на наші процеси. Конструктори побачать, як котли ведуть себе за довгий час, які режими для них насправді ефективні у кожному конкретному випадку. А сервісний відділ на цих же даних, сподіваємося, швидко закриватиме питання обслуговування.
– чи вплине використання даного рішення на загальний прибуток компанії чи тільки дозволить покращити якість виробництва?
Я б сказав, підвищить якість послуг для наших клієнтів. З часом компанія зможе перетворити це в прибуток. Ну і нам на виробництві буде легше – розуміння того, як реально експлуатується наше обладнання – це шлях до його покращення під потреби покупців.
– чи розглядаєте подальше залучення європейських грантових коштів на вдосконалення виробництва, чи навпаки – пройшовши шлях цього проекту, немає такого бажання?
Це гарний спосіб отримати додаткові можливості для власного розвитку. Так, ми плануємо і надалі розвивати цей напрямок, а для цього потрібні спеціалісти, обладнання, програмне забезпечення. Гранти допомагають залучити ці ресурси. Тим більше, що ми вже пройшли весь шлях від подання заявок до фінального звітування. Є результат, він позитивний. Є перевірена в спільній справі команда. І є плани, куди рухатися далі.
– ваші пропозиції для МСП, які вагаються щодо участі в аналогічних конкурсах по залученню коштів на розвиток інновацій
По-перше, треба розуміти, навіщо це вам потрібно. Внутрішня готовність працювати на результат впродовж дуже тривалого часу необхідна. Має бути бачення свого продукту через багато років, якщо хочете. І має бути певний план, як продукт створюватиметься і розвиватиметься. По-друге, треба бути в контексті. Грантодавцю треба пропонувати те, що він розуміє, і зрозумілими йому словами. Нам було простіше – у конкурсі були прописані вимоги до переліку технологій, але навіть тут консультанти з Центр 4.0 КПІ DIH підказували, як правильно висловити ідею. Критично важливо мати внутрішні ресурси, у першу чергу людські. У вас буде менше шансів довести проєкт до успішного кінця, якщо ви на підприємстві маєте одну розумну людину, яка все тягне, і на неї зверху скинете ще й конкурс. Мають бути люди, які приділяють конкурсу багато часу. Фінансові умови також треба ретельно вивчати – вам можуть не дати всі кошти відразу, і треба буде закривати це питання, доки не покажете притомний результат.
Якщо ви можете забезпечити все це – не вагайтесь і подавайтесь на конкурси. Це прекрасна можливість і перевірити ідею, і навчитися її пояснювати так, щоб вона стала цікавою клієнтам. Та й, в решті решт, впровадити у себе розумні технології і на цьому заробляти.