Виклики 2018 – які пріоритети, та як краще спланувати. Разом.

Продовжуємо серію публікацій про підготовку стратегій та планів на 2018. Минулий раз ми розповіли, як АППАУ допомагає своїм членам в стратегічному позиціюванні та ідейному лідерстві.

Це речі – що стосуються вже наявної експертизи і які органічно властиві тій чи іншій компанії. Наше завдання – просто виділити ті чи інші моменти та комунікувати їх до ринку. Натомість є інша категорія завдань в стратегічному плануванні – як розуміння ринкових викликів. Їх прийняття означає реалізацію нових можливостей, ігнорування ж веде до втрати позицій. Про це наш наступний огляд.

Спільні виклики стратегічного характеру. Прийняті виклики.

В 2017 ми вперше намагались спланувати спільні дії наших членів асоціації. Початковий план був заданий в звіті за 2016 рік і опублікований в січні 2017.

програма дій 2017

Рис.1 Початковий план від січня 2017
Як бачимо, він фіксує середньострокові можливості росту – розвитку ринку промислової автоматизації та ІТ.
Далі в березні план удосконалився в форматі #ДієвеПартнерство – ми прийшли тоді до висновку, що конкретні, малі кроки і в партнерстві 2-4 учасників, де не потрібно шукати фінансування важких ініціатив, як «технопарки» – більш дієві і (з урахуванням обмеженості ресурсів) саме вони підлягають контролю та просуванню. Фактично цей формат (рис. 2) і показує наші головні плани та ініціативи, по яких велась й ще ведеться робота в 2017. Він корелюється з початковим плануванням на рис. 1, але відформатований саме під партнерські ініціативи – можливості.

дієве партнерство

Рис. 2 План спільних ініціатив від березня 2017
Отже, що ми бачимо на даний момент:
1) В напрямку «розвиток ринків» – єдиний бренд, хто підтримав наші пропозиції – це… Interpipe. Тобто, саме кінцевий замовник – а не відомий бренд чи інтегратор, як це планувалось на початку. Варто зауважити, що в цьому випадку наша пропозиція для вибраних великих брендів-вендорів була розгорнутою та конкретною – див тут. Але ніхто з них на неї не відгукнувся. По п.4 тут причина не виконання банальна – відсутність фінансування. По п. А3 варто зазначити, що «Шнейдер Електрик Україна» разом з «ЗалізничАвтоматика» всеж активізували партнерство й провели декілька важливих спільних заходів. В одному з них взяли участь і наші представники. Так само бренди не виявили ніякого інтересу до програм Discovery & Collaboration які ми пробували комунікувати в березн – квітні.
Якщо резюмувати цей напрямок розвитку, то великого зацікавлення в системній роботі по формуванню та росту попиту в тих чи інших сегментах ми не виявили.
2) Напрямки «Маркетинг інновацій», а також «Нові розробки – інновацій» є найбільш реалізованими в 2017. Чимало заходів – проектів були підтримані або ж навіть ініційовані цілим рядом партнерів. Як найбільш визначний кейс в цих напрямках відзначимо ініціативу CIS Events Group – ініціатива цього партнера в конкурсі 4.0 допомогла нам сформувати 1-шу версію ландшафту технологічних інноваторів 4.0, на який зараз посилаються всі провідні гравці ринків АСУТП та ІТ.
3) Напрямок «Стандарти якості» є відносно успішним. З одного боку, створений та запущений ТК 185. З іншого боку, ми маємо повний провал ініціативи i-Control (експертна спільнота) та дуже важкі процеси залучення експертів ринку в Технічний комітет. Як не було, так і немає кейсів з області «голодних ігор», хоча розмови про порушення критеріїв якості йдуть 2-ий рік. Варто зазначити також ігнорування ВНЗ цих питань – в ТК 185 є всього 4 викладачі, тоді як потенціал кафедр – десятки спеціалістів. Сюди ж можна додати повернення до питань наявності експертного контенту в листопаді – ситуація дещо покращилась з окремими брендами (IT-Enterprise, Indusoft…), але в цілому ці зрушення мінімальні.
4) Покращення системи просвіти та освіти ринку включало не тільки вказаний в п.Е1 запуск нових курсів по стандартах IEC/ISO. Набагато більше уваги було приділено проекту TATU. Ще рано коментувати всі підсумки 2017, але видається на те, що великих зрушень цього року не буде.
5) З іншого боку, ми побачили цілий ряд зустрічних ініціатив від наших членів та партнерів, до яких була залучена наша виконавча дирекція, – а потім і цілий ряд членів АППАУ:

  • Розробку Глосарію 4.0 ініціював наш новий партнер Медіа Хаб 4.0 за підтримки Інституту Гольди Майєр.
  • Підтримка нашої просвітницької місії на Hannover Messe 2017 компаніями Rittal та IT-Enterprise – й що закінчилась цілою серію просвітніх репортажів.
  • Інші партнери запустили семінар в Берліні, що став початком реалізації експортної програми Exporec, розробленої в 2016 р.
  • Велику активність проявили партнери консультанти – Civitta, Агентство європейських ініціатив, Володимир Матюшко, Юрій Нікітін. Це дало змогу АППАУ та нашим членам: 1) ввійти в контекст проектів Горизонт 2020 – мобілізувати частину наших гравців, 2) виграти 2 власні невеличкі проекти, 3) запустити ряд процесів для підготовки 2018.
  • Потужний імпульс розвитку в напрямку кібер-безпеки задав форум GCS-2017 в червні, на який нас залучив член АППАУ ХАІ в особі професора В’ячеслава Харченко. Семінар по ІІоТ в ХАІ в жовтні був ще одним позитивним моментом в розумінні де шукати експертизу та кадри на майбутнє.
  • Нетворкинг працює – ми раді чисельним новим партнерствам, що ми бачимо в рамках спільноти АППАУ. Чимало гравців знаходять нових партнерів завдяки нашій мережі, – часто це переростає в бізнес. Прикладів тут багато.

Отже, якщо підсумувати, до яких викликів (як нових можливостей) ми, як спільнота, виявились готовими – то це, перш за все, маркетинг інновацій та Індустрії 4.0 – тут найбільше прогресу. Члени АППАУ взяли повне лідерство в цій сфері на багатьох рівнях, а в промислових секторах відсунули на 2-ий план відомі ІТ-бренди, які надто піарились на темі 4.0 в 2016 році, але по факту виявились нездатними запропонувати українському ринку, нашим замовникам щось більше конкретне.
В перехідному стані знаходиться реалізація можливостей по стандартах якості (ТК 185, i-Control). Точкою неповернення є регулярний вихід лікнепівських матеріалів по стандартах IEC/ISO – поки що експертна спільнота спромоглась тільки на 1 такий документ по кібер-безпеці. Окремо варто відмітити потік просвітнього, експертного контенту від команди Олександра Пупени (ІАСУ-НУХТ) по декільком стандартам, але це було й створення ТК 185. В певному сенсі, цей приклад є винятком, що підтверджує правило – “ВНЗ випадають з системи просвіти ринків, що просуває АППАУ”.
Тому можна вже діагностувати, що ніяких значних зрушень в нас в 2017 не відбулось ні в області розвитку ринків (системна освіта – просвіта замовників по цільовим сегментам, ріст попиту в них), ні в області рекрутингу, підготовки – перепідготовки кадрів, ні в системи освіти.

Про що говорить цей стан, чому окремі напрямки були краще реалізовані, інші – гірше, а деякі – майже не зрушились? Наші висновки навряд чи здивують, але ми приходимо до формули

Успіх = {Внутрішня мотивація х Партнерство х Компетенція х Ресурс х Конкретні плани}.

Приклади від CIS-Events, чи IT-Enterpise, чи ОНАХТ-НУХТ-КПІ, чи групи «Кібер-безпека» ТК 185 в серпні говорять по наявність всіх 5-х компонентів. Дуже добре зараз просуваються наші ініціативи по інтеграції в програми Горизонт 2020 – і тут головним драйвером є те, що АППАУ оточила себе професійними, вмотивованими консультантами й розвиває з ними партнерство. Чудовим прикладом співпраці є семінар в Берліні – де відразу 3 групи стейкхолдерів проявили високу мотивацію, процесійність та здатність до кооперації. Маю на увазі не тільки 3-х наших членів та виконавчу дирекцію, але й Посольство України в Берліні та Вольфрама Ребока.
Натомість, в більшості ініціатив з ВНЗ ми моментально впираємось в відсутність їх мотивації – планів, та повну нездатність до розвитку партнерств. Спроби з вендорами запускати щось по розвитку ринку йдуть дуже важко, оскільки в них часто немає відповідного ресурсу, орієнтованого на середньостроковий розвиток, а ще частіше – в них немає компетенцій в market & business development.  Інтеграторам бракує ресурсу часу, але також мотивації – тому й не працює i-Control.
Ця діагностика не є фінальною, й зустрічні версії приймаються. Але нам дійсно потрібно краще зрозуміти відповіді на чисельні «чому» – це визначатиме наші плани та нові успіхи в 2018.
Так чи інакше, ми добре бачимо, що формат #ДієвеПартнерство працює. Маючи стратегічний погляд (Think big), ми шукаємо та рухаємось маленькими кроками (Start small), але які мають здатність добре масштабуватись (Scale fast).

Think big. Start small. Scale fast

Цей слоган був запропонований на форумі лідерів 2017 як головна парадигма мислення наших членів в часи нестабільності та обмежених ресурсів – і ми бачимо перші успіхи. Всі успішні ініціативи 2017 будуть масштабовані та повторені в 2018.

Нові виклики на 2018

Водночас, нам вже потрібно думати, що робити з нереалізованими викликами (Розвиток ринків, Освіта – просвіта, Підготовка кадрів), але також з новими – тими, що виявлені в 2017.
Як для першої спроби – й радше для обговорення, – спробуємо їх систематизувати наступним чином:

  1. Активація ВНЗ в напрямку ринку: про те, що наші викладачі, магістри та студенти – є величезним активом для всіх роботодавців ми говоримо роками. Але крім гри в футбол, та окремих «інших» – ми не бачимо жодного прогресу. Більшість ВНЗ як були, так і є – самі по собі й дуже слабо інтегровані в наші програми розвитку. Причина не тільки в не реформованій системі ВНЗ – всі комерційні організації мають розуміти, що проблема є і в них самих. Якщо порівнювати з кадровими підходами та політиками ІТ-сектору, то промислові хай-тек (куди відноситься й АСУТП) – це небо і земля. Всім роботодавцям потрібно зрозуміти, що «боротьба за таланти» (власне вже давно – «просто за молодь») триває, це набирає оберти, і наш відрив з ІТ, а також фактором «Польщі» (еміграцією) тільки зростає. Все це означає тільки одне – подальше вимивання кадрів зі всіх промислових хай-тек сегментів. Це наш спільний виклик, і вихід тут тільки 1 – консолідація роботодавців та прийняття іншої програми дій, – проактивної та цільової. Як 1-ий крок – АППАУ запропонує своїм членам створення окремого цільового фонду, направленого на тих викладачів, які реально щось роблять щодо потреб ринку.
  2. Еволюція маркетингу – продажу, та їх дигіталізація. Що б ми не говорили «про високе» чи розвиток, є банальні речі, які визначають наше буття та рівень зарплат – це продажі. Й тут ми маємо дещо дивну ситуацію – нарощуючи риторику про інтеграцію горизонтального ланцюжка цінності й ставлячи маркетинг та продажі в числі перших пріоритетів, ми чомусь не помічаємо величезний gap в себе самих – ці процеси в більшості членів АППАУ є не дигіталізованими, й дуже застарілими. Більшість сучасних методів та практик, як наприклад управління досвідом – не використовуються, хоча саме це є інтегрованою частиною та результатом роботи будь яких 4.0 концепцій. Для більшості компаній – наших членів, – це справжній виклик, і власне, наш власний портфель послуг для членів АППАУ найбільший саме в цій сфері, і він постійно еволюціонує. Очевидним після недавніх опитувань директорів є те, що коефіцієнт його використання є дуже низьким (навіть безкоштовних – тобто, вже включених в пакет членства послуг) – отже це є нашим власним викликом виконавчої дирекції на 2018.
  3. Консолідація з іншими промисловими хай-тек – перш за все, з виробниками машин та технологій. Це ще один спільний виклик, що єднає нас не тільки з сутністю 4.0 – але й з завданнями стандартів якості, експорту та підготовки кадрів. Не зважаючи на всі ранні спроби, їх залучення в рух 4.0 є дуже низьким – так само як і в інші спільні ініціативи. Водночас, суть моменту полягає в тому, що завдяки ідеям 4.0 промислові АСУ-ІТ можуть зараз змінити свою роль – від придатка до машин чи технологій, – стати справжнім драйвером розвитку наших машино-приладобудівників та інженерних компаній. Так, як це вже показує всьому світові нова бізнес-модель від Kaeser Kompressoren. Окрема програма дій у напрямку кращої консолідації з промисловими хай-тек також готується на 2018.

Як планувати роботу у цих напрямках

Комунікації – це основа. В останні 2 місяці цього року ми плануємо зустрічі з кожним дійсним членом АППАУ, щоб краще профілювати та спланувати спільні заходи на 2018 рік. За тим буде розроблена спільна програма. Крім цього, наші послуги, тренінги, вебінари, воркшопи, тощо – вже націлені на покращення ваших результатів в наступному році, – слідкуйте за нашими анонсами та беріть активну участь у заходах. Два найближчі заходи вебінар по колам Н2020 з робототехніки та тренінг – з маркетингу та продажу, – вже на наступному тижні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *