Виклики регіонального розвитку для спільноти АППАУ
Чотири регіональні зібрання пройдуть в березні в АППАУ. 13 березня наші члени збираються в Одесі, 18 – в Харкові, 24 – в Києві, 26 – ми робимо візит з Запорізьким кластером ІАММ в Каховку. А 30-31 приймаємо участь в окремому заході в Миколаєві, де місцевий кластер морських сервісів приймає генерального секретаря Європейської морської асоціації.
Які головні питання будуть розглядатись на цих нарадах? Звісно, всюди є свої особливості, але якщо узагальнювати, то всюди найголовнішими будуть питання регіонально-кластерного розвитку. Ця публікація деталізує виклики поточного стану для наших членів асоціації саме в контексті такого розвитку.
Виклик №1: інтеграція в регіональні програми розвитку та створення кластерів ІАМ
Реформа децентралізації змінила конфігурацію та співвідношення в розподілі бюджетних коштів між Центром та регіонами. В Україні все більше запускається регіональних програм, які фінансуються з місцевого бюджету. Перш за все, це стосується інфраструктури, комунальної та соціальної сфери. Крім того, кластерний розвиток та смарт-спеціалізація є майже обов’язковою частиною регіональних програм. Отже, проактивна позиція наших членів, їх конкретні пропозиції на рівень обласних та міських адміністрацій можуть реально сприяти нашому спільному зростанню та консолідації на регіональному рівні. Ці проекти – від Smart.City, розвитку промисловості, діджиталізації, й розвитку тих самих кластерів та Центрів 4.0, тощо – власне все, що є у нашій власній аженді підходить і під регіональні програми.
Наші завдання на 2020: стати активними учасниками цих програм – ввійти в них з конкретними пропозиціями, започаткувати нові проекти. Флагманським проектом залишається наша пропозиція по створенню кластерів ІАМ. Ця концепція закриває потреби регіональних стейкхолдерів відразу по кільком напрямам розвитку – промисловості, хайтек, діджиталізації та експорту.
Кращі приклади в АППАУ: лідером по цьому напрямі в нас є Запорізький кластер ІАМ. Створений в листопаді 2019 за підтримки Запорізької ТПП та ОДА, він почав роботу в лютому. Його основою є 4 члени АППАУ – «Інфоком Лтд», «Тріада-Зварка», «Запорізька політехніка» та «Метінвест Діджитал». До них приєднались ще десяток місцевих компаній. На нашу думку, подібна конфігурація (2 інтегратори-розробники, 1 великий замовник та Центр 4.0) є оптимальною, початковою основою для всіх регіонів.
Виклик №2: інтеграція Центрів 4.0 в спільноту АППАУ та їх позиціонування
Як ми вже неодноразово відмічали, роль №1 Центрів 4.0 – нетворкинг та хаб, – дається їм важко. Реалізація цієї ролі мала привести до створення справжньої інноваційної екосистеми промислових хайтек на регіональному рівні. Де Центр 4.0 здатен залучати як місцевих наших членів, так і широкі категорії замовників. В умовах нереформованої системи ЗВО та дійсно великого відриву університетів від ринку, ця роль поки що не під силу нашим Центрам. Навіть «найстаріший» (вже 2 роки) та найактивніший Одеський Центр 4.0 не може похвалитись здобутками по цьому напрямі – тут в нас немає ніяких видатних досягнень ні на рівні регіональної екосистемної консолідації, ні по кластерному розвитку, ні на рівні окремих проектів співпраці між нашими членами та місцевим Центром 4.0.
Наші завдання на 2020: кожен з новостворюваних чи існуючих Центрів 4.0 має значно краще інтегруватись в місцеве ринкове середовище та почати взаємодіяти з нашими членами АППАУ по конкретним проектам співпраці. Крім того, в публічній площині Центри 4.0 мають розпочати власне позиціонування, відмінне від інших, яким чимало в кожному ЗВО. Якщо продовжувати одеський приклад, то сьогодні неможливо виокремити якісь рольові чи функційні рамки цього Центру з іншими напрямами діяльності, якими займається структура «Міронафт» – ніякого позиціонування місцевого Центру 4.0 по відношенню до інших напрямів діяльності немає. Подібна ситуація і в інших ЗВО.
Крім цього. Ми маємо нарешті створити регіональні лендскейпи 4.0 (як основу інноваційної екосистеми) хоча б в 2-3 регіонах. Для всіх Центрів 4.0 АППАУ рекомендує створення окремих веб-сайтів та виділення окремого ресурсу. Зі свого боку ми маємо довести свою власну «реформу» Центрів 4.0 до узаконення на державному рівні.
Кращі приклади в АППАУ: єдиного лідера в цій сфері в нас немає. Як ми відмічали це на прикладах грудневої конференції в КПІ, свої окремі досягнення та кращий досвід є в багатьох ЗВО, і не тільки Центрів 4.0. Маркери змін ми бачимо повсюдно. Але найважливішим для нас є системні процеси по передачі управління Центрів 4.0 на рівень ректорату. Подібні речі розпочались в КПІ. Введення проректора по науці Пасічника В.А. в Правління АППАУ та спільна робота з МОН по законодавчим змінам для мережі Центрів 4.0 мають дати результати для всіх Центрів до кінця 2020.
Виклик №3: експорт та інтернаціоналізація
Проект Національного стенду на Ганновері може стати справжнім рушієм в експорті та інтернаціоналізації для всієї спільноти АППАУ. Він відкриває цілий ряд нових можливостей, про які ми недавно розповіли в деталях – як участь промо-кампаніях, інтеграція в промо-інструменти, ріст навичок та знань.
Наші завдання на 2020: можливості дійсно є, і наша виконавча дирекція веде облік компаній які долучаються до них. Поки що активність невисока – всього 7 компаній вирішили залучитись до пропозиції по інтеграції в новий сайт та каталог англійською, мало пропозицій щодо інтеграції в заходи гановерського проекту. Відтермінування виставки на липень в цьому контексті радше позитивне – ще є час для подібної інтеграції.
Кращі приклади в АППАУ: прикладами тут є наші члени, які ввійшли в Гановерську делегацію. Активна робота йде з усіма ними. Окремо варто відмітити «Залізничавтоматику» та «Інфоком Лтд», які розпочали з CodEUrope програму інтернаціоналізації (проект Trans4M-EU й недавня зустріч в Барселоні). «Залізничавтоматика» (RWA) також вже залучила до цього проекту Центр 4.0 з ХАІ.
Виклик №4: краща співпраця між членами АППАУ в форматі #ДієвеПартнерство
Цей формат з 2017 року дав масу цікавих прикладів і ми неодноразово коментували його ефективність. Якщо нагадати, це для нових наших членів, то ідея полягає в кооперації між 2-3 членами в реалізації короткострокової ініціативи, але яка має стратегічний характер. Й «фішка» тут полягає в тому, що члени самі генерують ці ініціативи, виходячи з власних потреб та ринкових можливостей.
Наші завдання на 2020: Виклики 2020 такі ж як і раніше – нам потрібно збільшувати кількість та якість таких ініціатив. Адже, на прикладі того ж експорту, ми бачимо масу нових можливостей. Інший приклад – з Центру нам погано видно, що відбувається в регіональних програмах (див. Виклик №1 вище). Отже, самі члени на рівні регіону мали б кооперуватись та пропонувати спільні дії до регіональних програм розвитку.
Кращі приклади в АППАУ: їх багато, але з свіжих знову відмітимо співпрацю «Залізничавтоматики» – ХАІ та під кураторством нашого партнера CodEUrope Consulting. Це багатообіцяючий приклад стратегічного партнерства та інтернаціоналізації.
Виклик №5: масштабування кращих практик
Члени АППАУ мають добре знати кращі практики, що вже вироблені в асоціації. Ми плануємо систематизувати їх в окремому документі впродовж березня-квітня. Але по великому рахунку, про це йдеться щодня в наших публікаціях та звітах. Кластери ІАМ, Центри 4.0, ТК 185, галузеві Дорожні карти DX, клуби Discovery 4.0, «5-ий елемент», Програма експорту, формати #ДієвеПартнерство та практики кращих агентів змін – це готові інструменти для використання всіма нашими членами. Майже всі вони ідеально підходять під програми фандрейзингу – і це ще одна можливість для наших членів, в першу чергу, Центрів 4.0.
Наші завдання на 2020: вони тут є простими та зводяться до 3-х слів – масштабування (на регіони), фіксація (в кейсах) та покращення.
Кращі приклади в АППАУ: власне, швидке масштабування моделі кластерів ІАМ й було цим прикладом. Кластери ІАМ – найбільш всеохоплююча модель та концепція для регіонального розвитку, що включає більшість вищевказаних тем та викликів. І якщо в нас вже є запорізький досвід, то чи зможемо ми його масштабувати в Харкові та Одесі? – питання включене в порядок денний обох зібрань.
Отже, готуємось до цих зібрань – свої питання, свою аналітику, зустрічні пропозиції. До зустрічі.
Виконавча дирекція АППАУ.