
Як оптимізувати просування МСП через численні та різні платформи
Після COVID-19 В2В компанії остаточно визнали онлайн платформи, як важливу частину свого арсеналу комунікацій, маркетингу та продажу. Водночас, стрімке зростання кількості різноманітних платформ поставило питання про оптимізацію дій в онлайн просторі – адже далеко не всі вони дають очікуваний ефект. В світі ця проблема добре відома під назвою «втома від платформ» (англ. – platform fatigue). Особливо гостро це питання стоїть для Малих та Середніх Підприємств (МСП), в яких практично немає ресурсів для підтримки активностей на численних платформах.
Деталізація кейсу «Втома від платформ»
Ми добре бачимо зараз проявлення цих проблемних питань в Українському кластерному альянсі (УКА), в тому числі в АППАУ. Разом УКА об’єднує більше 50 організація кластерного типу, разом в яких є більше 2000 підприємств. Кластери намагаються надавати їм послуги з нетворкингу, мечмейкингу, фандрейзингу тощо, задіюючи низку платформ
- Маркетплейс Land4Developers – служить для просування для інноваторів Індустрії 4.0 та системних інтеграторів ОТ-ІТ
- Виставкова платформа Ukrainian Brave Business (UBB) – АППАУ мала 65 місць для учасників своєї асоціації, а також кластерів ІАМ
- Платформа – маркетплейс грантів EIF, – тут можна швидко знайти експерта чи інноваційного МСП
- Платформа European Enterprise Network (EEN) є найбільшою базою даних МСП в світі й служить дляпошуку потенційних замовників та
- Самі кластери використовують платформу ECCP (European Cluster Collaboration Platfrom), яка є інформаційним хабом, базою знань та служить для метчмейкингу між кластерами
- Платформа B2B Match є #1 для мечмейкингу кластерів та МСП в ЄС й часто використовується як майданчик під івенти (ось приклад події в березні).
Й це тільки те, що ми використовуємо в УКА. Є ще інші, дотичні – як Nazovni, Дія (ЕЕРО), Галузеві, FundingBox, ECCP, F6S, EU calls тощо.
Іншими словами, перевага використання різних платформ маю зворотню сторону – їм потрібно приділяти увагу, інакше результатів не буде. Прикладом цього є платформа UBB – АППАУ була змушена відмовитись від продовження цього проекту, хоча в нього вкладено чимало ресурсів – донорських, розробника, кількох асоціацій й, зрештою, МСП. Причин кілька
- Низький рівень залучення, як учасників виставки: за місяць промоції ми залучили всього 24 компанії при плані в 65. Мала кількість учасників віртуальної виставки різко знижує шанси на її відвідання потенційними покупцями.
- Відсутність або низька якість контенту вже залучених на стенди компаній. Переважна більшість з них немає якісного, сучасного контенту, який був би цікавим відвідувачам – й, в першу чергу, мова про візуальний контент.
Таким чином, в цьому прикладі ми бачимо, що користування платформами передбачає наявність цільового ресурсу для підтримки того чи іншого онлайн каналу. В принципі, це сама проблема, що й раніше спостерігалась на онлайн ресурсах багатьох МСП – якість їх веб-сайтів, сторінок в соц. мережах тощо залишає бажати кращого. В окремих випадах можна навіть більш радикально ставити питання – «якщо МСП не спроможні вести власний сайт, яким чином вони будуть підтримувати свою присутність ще на 3-5 інших майданчиках?». Звіт проекту ClusteRISE від 2021 гостро підіймає питання низьких спроможностей експортного маркетингу МСП, як ключової проблеми.
Але подібні узагальнення недоречні для тих компаній, які все-ж мають 1-2 фахівців в маркетингу й досить добре справляються з власними ресурсами. Натомість, як тільки мова заходить про зовніші, в силу вступають інші чинники та правила – й в цьому, більш складному контексті дійсно може наступати «втома від платформа». Потрібно знову й знову заповнювати профілі своєї компанії, слідкувати за оновленнями, відповідати на запити про зустрічі тощо – й коли цього багато, а результатів немає, або вони не є очевидними, з часом мотивація різко падає.
Отже, з одного боку ми маємо різноманітні платформи, які дають доступ до нових можливостей, забезпечують хорошу online visibility вашої компанії, й загалом мова про дуже низьку ціну лідів. З іншого, – системно отримувати потік лідів, чи потенційних партнерів, потребує ресурсів та окремих зусиль, до яких МСП не є готовими.
Чи взагалі подібні платформи працюють для МСП?
Подібне запитання може виникнути в будь-якого керівника МСП після прочитання написаного вище. Відповідь – «Одназначно – так!». Але – при правильних підходах. В рамках УКА хорошими прикладами є кейси від Української асоціації меблевиків, який ми неодноразово просували на різних заходах, див опис кейсу в нашій білій книзі «10-топ трендів В2В маркетингу». Іншим гарним прикладом є Ukrainian Food Platform – платформа, що створена в кластері U-Food в 2020 для харчових підприємств. Богдан Шаповал, керівник кластеру каже, що сьогодні майже щоденно вона генерує по 10 запитів з різних країн світу. Фахівці кластеру обробляють запити й далі передають їх до підприємств – підписників цього сервісу.
«Ще рік тому нам було важко залучати підприємства харчової галузі, але зараз ситуація змінилась. Наші підписники цілком задоволені й прагнуть далі співпрацювати, адже наша платформа генерує для них потік потенційних клієнтів – ефективно й недорого». (Богдан Шаповал, U-Food)
Ще один успішний кейс – це консорціум EEN-Ukraine. Досвідчені фахівці консорціуму (куди сьогодні входить і АППАУ) розповідають, що за попередні роки своїх зарубіжних клієнтів через платформу EEN знайшли десятки українських МСП.
Зрештою, в нас в АППАУ є власний досвід. Успішні кластерні відносини з кластерами Чехії, і які сьогодні бенчмарком для наслідування в УКА, розпочинались в 2021 році саме зі знайомства з представниками Чехії на платформі B2B Match. Завдяки розвитку цих відносин, УКА здобув на 2023 три важливі форуми в Чехії, з фінансовою підтримкою чеського уряду (загальна сума оцінюється в 40 тис євро). Іншими словами, це пряма допомога нашим МСП для виходу на зарубіжні ринки й це відбулось, в тому числі, завдяки контактам отриманим у свій час від подібних платформ.

Можна взяти також і приклади наших членів – велика частина пошуку Індустрії 4.0, публікації корисного контенту, в тому числі власної промоції відбувається на платформі EIF, а подаються учасники на гранти через інші як funding.box. Й результати діяльності за 2022 в 700+ тис євро говорять самі за себе.
Отже, немає сумнівів в тому, що платформи є корисними і навіть необхідними сьогодні для багатьох категорій МСП. Адже традиційні методи, як участь в зарубіжних виставках чи конференціях мають масу обмежень, й особливо для компаній, де переважають чоловіки.
Все питання в тому, як оптимізувати роботу з платформами з урахуванням обмеженого ресурсу компаній.
Підходи до вирішення
Ці питання є складними й вони обговорювались на спеціальній експертній нараді УКА 10 лютого. Запис можна переглянути тут, а ось – головна презентація, яка акумулює результати експертних опитувань та пропозицій.
Учасники наради спільно констатували, що використання різних платформ для досягнення тих чи інших цілей (як і будь-яких інших інструментів маркетингу та продажу) є усвідомленим стратегічним рішенням керівництва МСП. Тобто, системний підхід передбачає спочатку ясну постановку цілей інтернаціоналізації та експорту, – а тоді вже визначення засобів та інструментів досягнення цілей. Наприклад, якщо стоїть мета пошуку партнерів в інноваційних консорціумах, то очевидно, платформа EEN-Ukraine буде кращим інструментом для цього. Якщо у вас є проблема входу в експертне середовище Індустрії 4.0 й швидко здобути грант на вашу розробку, вам підійде платформа й ширше – програма розвитку EIF. Якщо ви просто хочете генерувати лідів, – маркетплейс Land4Developers створений саме для цього. Тому, спочатку цілі – потім засоби.
Далі ми говорили про те, що практично кожного МСП готові обслуговувати координатори кластерів чи спеціалізованих проектів – консорціумів, як EEN – Ukraine. Якісна підтримка від сервісної команди, яка обслуговує платформу є чинником №1 у вирішенні питання малих ресурсів МСП. Кейси УКА, U-Food, EEN – вони всі саме про це. Саме завдяки забезпеченню власним ресурсом, команди цих проектів змогли масштабувати послуги на велику кількість МСП. Власне, АППАУ також рухається цим шляхом, 2 фахівці сьогодні від нас обслуговують долучення наших членів до платформи EEN (й де є ще 10+ фахівців від інших партнерів консорціуму), а на Land4Developers ми виділили 3 менеджерів. Звісно, все це потребує фінансування й саме в цьому причина нашої відмови від проекту UBB, де подібного фінансування ми не знайшли.
Таким чином, 3 ключові чинники успіху, щоб оптимізувати ваш шлях до успішного використання платформ є наступними
- Вибирайте платформи, які мають якісну експертну й адаптовану під вашу галузь підтримку.
- Визначте ясні цілі, шляхи їх досягнення та конкретний план дій. Це відразу домагає визначити роль та місце тієї чи іншої платформи, як засобу реалізації.
- Зорієнтуйтесь на командну робота з фахівцями сервісної команди платформи, й виділіть для цього хоча б 1 фахівця. Розподіл ролей та функцій є першим та необхідним кроком в цьому підході.
Слідування цим підходам значно спростить та оптимізує використання різних платформ, збільшить їх кількість у використанні та покращить кінцеві результати.
Покрокова інструкція для членів АППАУ
Для своїх членів АППАУ пропонує більш адаптовану, покрокову методику, що базується на вказаних чинниках. Це пов’язано також з наявністю стратегії розвитку на 2023, де чітко зазначені наші колективні цілі та завдання в сферах експорту, інтернаціоналізації та фандрейзингу. Відповідно, ця загальна стратегія та окремі інструменти, які вже пропонуються в ній спрощують та конкретизують ваш шлях, як учасника асоціації. Отже, –
- Скопіюйте Додаток 2 у вказаній стратегії й визначте в ньому власні цілі та завдання.
- Спільно з дирекцією АППАУ визначте заходи та інструменти підтримки, які будуть корисні для досягнення ваших цілей (звертайтесь до Юрчака О.В.)
- Визначте фахівця, який відповідати за роботу з платформами (та іншими інструментами) з сервісною командою АППАУ.
- Спільно з командою АППАУ виконайте аудит контенту, який традиційно йде в онлайн канали. Розділіть завдання з його покращення на 2 категорії
- Оптимізуйте профіль компанії, який традиційно потрібен всюди як засіб №1 (ось шаблон для його заповнення).
- Визначте інші засоби, необхідні для пічингу, який найчастіше використовується на перших зустрічах на платформах. Зазвичай мова про презентацію на 10 слайдів й відео про компанію чи ваш продукт. Якщо цих речей немає, необхідно спланувати їх створення.
- Розпочніть розміщення вашого профілю (п.4а) спільно з фахівцями АППАУ на платформі ЕЕN та найближчих івентах цієї платформи, а також кластерів. Наші фахівці підкажуть вам про ці івенти й відрекомендують найбільш релевантні.
Виконання цих кроків й масштабування інформації про вашу компанію та продукти, забезпечить надійний потік лідів та знаходження нових партнерів.